لینک های دسترسی

Breaking News

محب: خروج شتابزدۀ قوای خارجی سبب جنگ داخلی خواهد شد


همزمان با هشدار ادارات استخباراتی امریکا از پیامد خروج شتابزده نیروهای خارجی از افغانستان حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی این کشور می‌گوید که با بیرون شدن این نیروها، بار دیگر افغانستان به جنگ‌های داخلی برخواهد گشت.

آقای محب، روز شنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "پیش از این نیز این موضوع را مطرح کرده‌‍‌ام که اگر نیروهای خارجی (از افغانستان) بیرون می‌شوند و ما به طرف صلح نرویم، خطر این است که ما به جنگ داخلی بر‌گردیم."

آقای محب همچنان گفت که نهادهای امنیتی افغانستان کار را برای پرکردن خلاهای شان آغاز کرده اند تا از هرگونه موارد مطرح شده، جلوگیری کنند.

آقای محب افزود: "همه آمادگی‌های که وزارت‌های دفاع و داخله گرفته روان اند به همین دلیل است که ما از همین رقم وضعیتی که همه‌ای نهادهای استخباراتی هشدار می‌دهند، جلوگیری کنیم."

آقای محب بار دیگر از طالبان خواست که از فرصت پیش آمده برای برقراری صلح در افغانستان استفاده کرده و از "جنگ‌های خانه‌ به خانه و بدل شدن افغانستان به مرکز تروریستان خارجی خودداری کنند".

نهادهای استخباراتی ایالات متحده به حکومت به رهبری جوبایدن گفته اند که اگر قبل از خروج سربازان امریکایی از افغانستان، یک توافق تقسیم قدرت میان جناح‌های درگیر در آن کشور صورت نگیرد، در دو یا سه سال طالبان ممکن اکثر مناطق افغانستان را تصرف کنند.

مقامات امریکایی که نخواستند نامشان افشا شود به نیویارک تایمز گفته اند که همچو یک تصرف باالقوه، به گروه القاعده اجازه خواهد داد تا دوباره در افغانستان شکل گیرد.

در این حال، جنرال یاسین ضیا، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان گفت که حکومت افغانستان به هرگونه شرایط به خاطر دفاع از این کشور آمادگی دارد.

او افزود که به "بدترین سناریو" آمادگی دارند و تاکید کرد هر کشوری که در این جنگ حکومت افغانستان را کمک می‌کند از آن استقبال خواهند کرد.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا دو روز پیش در نخستین کنفرانس خبری‌اش در قصر سفید گفت که خروج سربازان خارجی از افغانستان به تاریخ اول می "دشوار" خواهد بود.

اما در عین حال تاکید کرد که فکر نمی کند ایالات متحده در سال آینده، نیروی در افغانستان داشته باشد.

XS
SM
MD
LG