لینک های دسترسی

Breaking News

نشست صلح استانبول؛ خلیلزاد رهسپار ترکیه شد


وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید زلمی خلیلزاد، فرستادهٔ ویژهٔ این کشور برای صلح افغانستان، برای گفتگو با جناح‌های مختلف، رهسپار ترکیه شده است.

سفر آقای خلیلزاد به ترکیه، در آستانهٔ برگزاری نشست صلح افغانستان در شهر استانبول صورت می‌گیرد.

این نشست، بدنبال جلسهٔ مشابهی در مسکو برگزار می‌شود که هفتهٔ گذشته، شماری از رهبران سیاسی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان را بدور هم جمع کرد.

وزارت خارجه امریکا با انتشار اعلامیه‌ای گفته است آقای خلیلزاد در سفرش به ترکیه، تلاش خواهد کرد تمامی جناح‌های درگیر در جنگ افغانستان را به تقویت روند مذاکرات صلح تشویق کند.

در اعلامیه آمده است: "او (خلیلزاد) با هر دو جانب در زمینهٔ آمادگی‌های‌شان برای گفتگوها روی برقراری یک تفاهم سیاسی که بتواند منجر به برقراری یک آتش‌بس و صلح دوامدار و عادلانه شود، همکاری خواهد کرد."

نشست استانبول که قرار است ماه آینده برگزار شود، گامی در راستای تدوین یک نقشه‌راه برای صلح افغانستان تلقی می‌شود.

پیش از این گزارش شده بود که انتظار می‌رود اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، طرح صلح خود را در نشست استانبول معرفی کند که یکی از پیشنهادات آن برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود.

ولی وحید عمر، از مشاوران آقای غنی به رسانه‌ها گفت که این طرح اقدامی واکنشی از جانب آقای غنی نیست و تنها به مسلهٔ‌ انتخابات نیز نمی‌پردازد، بلکه ظرف سه سال گذشته روی آن کار شده است.

XS
SM
MD
LG