لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: افغانستان گورستان القاعده و دهشت افگنان خواهد بود


آقای غنی از کمک های امریکا ستایش کرد
آقای غنی از کمک های امریکا ستایش کرد

رئیس جمهور افغانستان می گوید که مردم افغانستان دهشت افگنی را رد می کنندبه گفتۀ وی افغانستان گورستان القاعده و گروه های دهشت افگن وابسته به این شبکه خواهد بود.

رئیس جمهور افغانستان می گوید که افغانستان یک جامعۀ اسلامی بوده و در آن جایی برای دهشت افگنی وجود ندارد و به گفتۀ وی تحمل ناپذیری در برابر افراطیت بخشی از فرهنگ افغانها است.

آقای غنی گفت که افغانستان خط مقدم جنگ است و اکنون گروه داعش در مناطق جنوبی آن کشور در حال آزمایش نقاط ضعف حکومت افغانستان است.

محمد اشرف غنی هنگام سخنرانی در جلسۀ مشترک کانگرس ایالات متحده گفت که کشور های اسلامی باید اجماعی را برضد دهشت افگنی ایجاد کنند. او افزود که سکوت در برابر دهشت افگنی قابل تحمل نیست.

رئیس جمهور غنی گفت که دهشت افگنی در جهان به یک سیستم سازی مبدل شده و تمویل می شود. او افزود که مبارزۀ نظامی می تواند جلو سرایت دهشت افگنی را بگیرد اما چارۀ اساسی آن ریشه کن ساختن افراطیت و دهشت از دامن اسلام است.

آقای غنی گفت که حکومت وحدت ملی افغانستان متعهد به ایجاد صلح در افغانستان است. او گفت که آنعده طالبان که افغانیت را بر دهشت ترجیح می دهند، راه برای آنان برای برگشت به جامعۀ افغانی باز است.

رئیس جمهور افغانستان گفت که جهان نباید دهشت افگنان اسلامی را به صفت نمایندۀ اسلام بپندارند بلکه به گفتۀ وی دانشمندان، روشنگران و متفکرین مسلمان نمایندگان حقیقی اسلام اند.

دستآورد های دهۀ گذشته

محمد اشرف غنی با اشاره به پیشرفت های یک دهۀ گذشته در افغانستان در زمینه های مختلف از جمله آموزش و صحت زنان و دختران گفت که هنوز هم راه درازی در پیش است و باید در این زمینه کار زیاد صورت گیرد.

آقای غنی پس از محمد داوود خان و حامد کرزی، سومین مقام ارشد افغان است که در کانگرس ایالات متحده سخنرانی کرد
آقای غنی پس از محمد داوود خان و حامد کرزی، سومین مقام ارشد افغان است که در کانگرس ایالات متحده سخنرانی کرد

به گفتۀ آقای غنی حکومت وحدت ملی متعهد به سهم و مشارکت بیشتر زنان است که نمونۀ آن حضور چهار زن در کابینۀ حکومت وحدت ملی می باشد. او تعهد کرد که تا پنج سال دیگر حضور زنان در عرصۀ سیاسی گسترده تر خواهد شد و شمار بیشتر زنان مدیریت و گردانندگی وزارتخانه های افغانستان را عهده دار خواهند بود.

آقای غنی با تاکید بر فراهم آوری زمینۀ بیشتر تعلیم برای دختران در افغانستان گفت که آموزش یک دختر و زن می تواند سرنوشت پنج نسل را تغییر دهد.

رئیس جمهور غنی گفت که در مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت افغانستان با حقوق زنان، آزادی مطبوعات و دستآورد ها در زمینۀ دیموکراسی معامله نخواهد شد.

برنامه های اقتصادی

رئیس جمهور افغانستان گفت که حکومت وحدت ملی افغانستان برنامۀ منسجم اقتصادی دارد. او با تاکید بر اهمیت جغرافیایی افغانستان گفت که این کشور می تواند در زمینۀ رشد اقتصادی منطقه نقش مهمی را بازی کند.

محمد اشرف غنی با اشاره به پروژۀ کاسا ۱۰۰۰ - برق صادراتی آسیای مرکزی را به کشور های جنوب آسیا می رساند- گفت که انکشاف و رشد اقتصادی آسیا و کشور های منطقه با انکشاف افغانستان پیوند دارد، اما تاکید کرد که بدون کمک امریکا این پروژه ها تطبیق شده نمی تواند.

آقای غنی گفت که حکومت وحدت ملی در تلاش خودکفایی افغانستان است تا دیگر به مساعدت خارجی وابسته نبوده و باردوش کشور دیگری نباشد. او وعده سپرد که تا یک دهۀ دیگر افغانستان به خودکفایی اقتصادی خواهد رسید و خود بودجۀ نیرو های افغان را فراهم خواهد کرد.

با اینحال به گفتۀ آقای غنی هیچ گونه رشد اقتصادی در افغانستان بدون ریشه کن ساختن فساد از آن کشور امکان پذیر نیست. او با اشاره به بررسی قضیۀ کابل بانک در نخستین روز های ریاست جمهوری اش افزود که حکومت وحدت ملی ریشۀ فساد را خواهد کند.

رئیس جمهور از کمک های مردم امریکا سپاسگذاری کرد و گفت که دستآورد های سالهای گذشته بدون کمک سخاوتمندانۀ امریکا امکان پذیر نبود. او همچنان از قربانی سربازان امریکایی که در افغانستان کشته و زخمی شدند با قدردانی یاد کرد.

قرار است رئیس جمهور اوباما شام چهار شنبه در انستیتیوت صلح ایالات متحده امریکا و شام پنج شنبه در دانشگاه کولمبیای نیویارک سخنرانی کند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG