لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت مردم غزنی از نبود شفاخانه و خدمات معیاری صحی


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف
باشندگان ولایت غزنی از عرضه خدمات صحی ناکافی، دارای معیار پایین و بی کیفیت در شفاخانه ها و مراکز صحی آن ولایت شکایت دارند.

آنان می گویند که برعلاوه یک شفاخانه ۲۰ بستردولتی درمرکز غزنی نزدیک به ده شفاخانه خصوصی دیگر نیز در مرکز آن ولایت فعالیت دارد اما به دلیل عدم نظارت دولت، خدمات صحی برای مردم به صورت درست عرضه نمی شود.

ذکریا باشنده مرکز ولایت غزنی در این باره به رادیوآشنا صدای امریکا گفت :" همواره باشندگان غزنی ازنبود خدمات صحی درست در مرکز و به ویژه ولسوالی های دور دست این ولایت شکایت دارند، اما دولت هیچ توجهی نسبت به این مسئله ندارد."

کاظم باشندۀ دیگر این ولایت می گوید که در برخی موارد کارمندان طبی و حتا خدمه های بخش نسایی و لادی شفاخانه با بیماران و پایوازان برخورد درست نکرده و اغلباً مجبور به پرداخت دو تا سه هزار افغانی به عنوان شیرینی می شوند.

اما مسوولین شفاخانه مرکز غزنی، شکایت باشندگان این ولایت را رد می کنند. آنان همچنان می گویند که داکتران شفاخانۀ دولتی به دلیل فرسودگی و نا مناسب بودن تعمیر شفاخانه دچار مشکلات مختلف استند.

به گفتۀ مسوولین ساختمان شفاخانه ولایتی غزنی از فرسودگی درحال فروریختن است، اما بی توجهی مسوولین حکومتی سبب شده است که تا هنوز بدیلی برای این تعمیر نامناسب شفاخانه پیدا نشود.

داکتربازمحمد همت، رییس شفاخانه ولایتی غزنی می گوید:" تعمیر فعلی این شفاخانه ۶۰ سال پیش ساخته شده بود و اتاق های آن درحال فرو ریختن است، طوریکه بخشی از این تعمیر را به این دلیل تعطیل کردیم و مشکل اصلی ما نبود جای است".

آقای همت افزود:" نظربه افزایش نفوس وموقعیت شهرغزنی که درمسیرشاهراه ها می باشد، بیماران چندین ولایت به این شفاخانه مراجعه می کنند اما این شفاخانه جوابگوی نیازمندی این همه مریضان نمی باشد."

پروژۀ که تکمیل نشد

ازسویی هم شفاخانۀ دوصد بسترکه حدود هشت سال پیش درساحه علی لالای شهر غزنی تهداب گذاری شده بود تنها دیوار های احاطۀ آن ساخته شده و کار ساختمانی آن متوقف است.

مسوولین بی توجهی مقامات وزارت صحت و شرکت های قراردادی را دلیل توقف ساختمان این شفاخانه عنوان می کنند.

ضیاگل اسفندهی، رئیس صحت عامه غزنی با ابراز امیدواری می گوید که وزارت صحت عامه در آیندۀ نزدیک کار ساخت شفاخانۀ دوصد بستر غزنی را دوباره آغاز خواهد کرد.

موسی خان اکبر زاده، والی غزنی می گوید:" هشت میلیون دالر برای کار ساخت این شفاخانه ۲۰۰ بستر از سوی ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی یا USAID منظور شده بود اما به دلایل گوناگون این پول نا پدید شده است".

آقای اکبرزاده ابراز امیدواری کرد تا در آیندۀ نزدیک کار ساخت یک شفاخانه ۵۰ بستر دیگر در ولایت غزنی آغاز گردد و مشکلات مردم از لحاظ دسترسی به خدمات صحی تا حدی مرفوع گرد".

اما باشندگان این ولایت می گویند که به دلایل نا امنی، انفجارات و حوادث ترافیکی که در مسیرشاهراه کابل – غزنی، قندهار – غزنی و ولایات میدان وردک و زابل به وقوع می پیوندد؛ آمار زخمی ها بیش ازحد بوده و دولت باید یک شفاخانه حوزه یی ۲۰۰ بستر را دراین ولایت ایجاد کند.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG