لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در نزدیک یک معدن طلا در بورکینافاسو؛ ۵۹ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی


بوجی های پر از سنگ معدن طلا در نزدیکی منطقهٔ دانو واقع در جنوب بورکینافاسو (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
بوجی های پر از سنگ معدن طلا در نزدیکی منطقهٔ دانو واقع در جنوب بورکینافاسو (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

بر اساس گزارش‌ها، در اثر یک انفجار قوی روز دوشنبه ۲۱ فبروری (دوم حوت)‌ در نزدیکی یک معدن طلا در جنوب غرب بورکینافاسو، ۵۹ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

رادیو تلویزیون بورکینافاسو (RTB) از قول مقام‌های محلی گزارش داده است که این انفجار در قریهٔ موسوم به " Gbomblora" رخ داده است. اعتقاد بر این است که این انفجار ناشی از مواد کیمیایی که در محل ذخیر شده به وقوع پیوسته است، مواد کیمیایی که از آن در تصفیهٔ طلا کار گرفته می‌شد.

سانسان کامبو، جنگلبانی که در زمان انفجار در محل بود، در یک تماس تلیفونی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "من همه جا اجساد را دیدم. وحشتناک بود."

به گفتهٔ کامبو، انفجار نخست ساعت ۲:۰۰ پس از چاشت به وقت محل رخ داد و به تعقیب آن چندین انفجار دیگر به وقوع پیوست.

بورکینافاسو سریع‌ترین تولیدکنندهٔ طلا در افریقا است و در حال حاضر پنجمین تولیدکننده بزرگ این قاره به شمار می‌رود. طلا مهمترین صادرات این کشور است.

صنعت استخراج طلا ۱.۵ میلیون نفر را در این کشور استخدام کرده است و در سال ۲۰۱۹ میلادی ارزش آن به دو میلیارد دالر امریکایی می‌رسید.

در سال‌های اخیر، استخراج معادن کوچک طلا در مناطق مانند منطقهٔ Gbomblora رو به افزایش بوده است و نزدیک به ۸۰۰ معدن طلا در سراسر این کشور وجود دارد.

به گفته انستیتوت مطالعات امنیتی مستقر در افریقای جنوبی، بخش اعظم طلای بورکینافاسو به کشورهای همسایه توگو، بنین، نایجر و گانا قاچاق می‌شود.

بر اساس برخی گزارش‌ها، گروه‌های تندروان وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش و القاعده نیز معادن کوچک این کشور را مورد استفاده قرار می‌دهند، گروه‌های که از سال ۲۰۱۶ به این‌سو حملات‌شان را در بورکینافاسو انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش‌ها، این گروه‌های تندرو از معدنچیان اخاذی می‌گیرند و از پول جمع‌آوری شده برای خود جنگجو استخدام می کنند.

کارشناسان معادن گفته اند که معادن کوچک در مقایسه با معادن صنعتی دارای مقرارت کمتر استند و به همین دلیل،‌ می‌توانند با خطرات بیشتر معروض شوند.

XS
SM
MD
LG