لینک های دسترسی

Breaking News

برخی پناهجویان به شمول افغان‌ها از کمپ لسبوس به آتن منتقل شدند


مقام‌های یونانی در تلاش برای کاهش ازدحام در کمپ پناهجویان در جزیرۀ لسبوس، بیش از سه صد پناهجو را از این کمپ به مرکز آن کشور انتقال دادند.

محمد فیروز، پناهجوی ۳۰ سالۀ افغان، که دو ماه گذشته را در کمپ موریا در جزیره لسبوس سپری کرده بود، ورود به آتن را به مثابۀ فرار از "دوزخ" و ورود به "بهشت" توصیف کرد.

آقای فیروز گفت "فکر می‌کنم که در بهشت قدم گذاشتم ، من در مورد آتن چیزی نمی‌دانم اما فکر می‌کنم، اینجا خوشم آمد. من از دوزخ به بهشت آمدم ."

پس از آن که ترکیه و اتحادیه اروپایی در ماه مارچ سال ۲۰۱۶ توافقی را برای جلوگیری از ورود پناهجویان از مسیر ترکیه به مرزهای اروپایی، امضا کردند، هزاران پناهجو در جزیره لسبوس و چهار جزیرۀ نزدیک به ترکیه، به حال خود رها وا گذاشته شدند.

قوانین اتحادیۀ اروپایی پناهجویان را مکلف می‌سازد تا درخواست پناهندگی خود را به محض ورود در نخستین کشور عضو این اتحادیه، پیشکش کنند. اما این قانون زمانی به تعلیق درآمد که صدها هزار پناهجو، عمدتاً شهروندان سوریه، عراق و افغانستان، در سال ۲۰۱۵ وارد یونان شدند.

کمیسیون اروپایی در ماه دسامبر سال گذشته سفارش کرد که کشورهای اتحادیۀ اروپایی انتقال تدریجی پناهجویانی را به یونان آغاز کند که از ۱۵ مارچ سال روان به اینسو، بدون مجوز وارد سایر کشورهای عضو این اتحادیه شده بودند.

عبدالرحمن طارق، پناهجوی عراقی در جزیرۀ لسبوس، وضعیت پناهجویان را در کمپ موریا اسفناک توصیف کرد و گفت که شرایط در آتن بهتر است.

جزیره لسبوس در حال حاضر میزبان بیش از ۸۵۰۰ پناهجو است، حالانکه تسهیلات موجود در این جزیره فقط برای یک سوم این افراد بسنده است.

سازمان های امدادرسان به این باور اند که وضعیت نا بسامان و اسفناک این کمپ ها، گراف اقدامات خشونت آمیز را بلند برده و در برخی موارد پناهجویان بی سرنوشت را واداشته است تا به خود صدمه برسانند.

XS
SM
MD
LG