لینک های دسترسی

Breaking News

سه هزار پناهجو در بحیرۀ مدیترانه غرق شده است - IOM


بحیرۀ مدیترانه همه ساله از پناهجویان افریقایی که اروپا می روند، هزاران قربانی می‌گیرد
بحیرۀ مدیترانه همه ساله از پناهجویان افریقایی که اروپا می روند، هزاران قربانی می‌گیرد

بیش از سه هزار پناهجو، از آغاز سال روان میلادی تا کنون، در تلاش رسیدن به اروپا در بحیرۀ مدیترانه غرق شده است.

سازمان بین المللی مهاجرت یا IOM روز سه شنبه گزارش داد که امسال در مقایسه با سال گذشته در میزان تلفات پناهجویان در بحیرۀ مدیترانه ۴۰ درصد کاهش آمده است.

لیسی سوینگ، رئیس IOM، با نشر بیانیه‌ای گفت "سال‌های سال گفته ایم و باز هم می‌گوییم: بیش از این تنها شمارش این آمار غم انگیز بسنده نیست. باید عمل نیز کنیم."

سازمان بین المللی مهاجرت همچنان گزارش داده است که از آغاز سال روان تا کنون ۱۶۴ هزار پناهجو از مسیر مدیترانه وارد اروپا شده است. سال گذشته حدود ۳۴۸ هزار پناهجو از این مسیر به اروپا رسیده بود.

از جمع پناهجویانی که امسال وارد اروپا شده اند، حدود ۷۵ درصد آنان وارد ایتالیا شده و ۲۵ درصد دیگر آنان وارد یونان و اسپانیا شده اند.

دلیل عمدۀ کاهش مهاجرت به اروپا، توافق اتحادیۀ اروپایی با ترکیه و لیبیا – دو مسیر عمدۀ ورود پناهجویان به اروپا- خوانده شده است.

ملل متحد توافق و همکاری میان اتحادیۀ اروپایی و لیبیا را برای کاهش جریان پناهجویان "غیرانسانی" خوانده و استدلال کرده است که پناهجویان در لیبیا در زندان‌های هولناک نگهداری شده و حتا به صفت برده فروخته شده اند.

در یک رویداد جداگانه، پولیس ترکیه ۷۵ پناهجوی پاکستانی را که در زیرزمینی یک منزل در شهر استانبول به زنجیر بسته شده و شماری از آنان شکنجه شده بودند، از بند رها کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامۀ حریت ترکیه گزارش داده است که قاچاقبران در بدل انتقال این پناهجویان به اروپا از هریک آنان ۱۰ هزار دالر خواسته بودند.

قرار بود پناهجویان پس از رسیدن به اروپا این مبلغ را بپردازند، اما به نقل از گزارش روزنامۀ حریت، قاچاقبران آنان را به زنجیر بسته و خواسته بودند که تمام پول را در ترکیه بپردازند.

پولیس ترکیه گفته است که در عملیات برای رهایی این پناهجویان، سه قاچاقبر پاکستانی را به ظن دست داشتن در این قضیه بازداشت کرده است.

صدها هزار پناهجو از سوریه، عراق، پاکستان و افغانستان در سال‌های اخیر به ویژه در سال ۲۰۱۵ میلادی از مسیر ترکیه وارد اروپا شده است.

XS
SM
MD
LG