لینک های دسترسی

Breaking News

کارگاه دختران بامیانی؛ ایجاد شغل و خلقت آثار هنری


گروهی از دختران هنرمند در ولایت بامیان با گشایش یک کارگاه کوچک هنری علاوه بر ایجاد شغل در تلاش ترویج هنر سوخته‌نگاری، کندن کاری روی چوب و تولید وسایل تزیینی اند.

در این کارگاه کوچک که سه ماه از آغاز کار آن می‌گذرد، هشت دختر کار می‌کنند که هرکدام شان دانش آموز مکتب و دانشجوی پوهنتون‌های بامیان اند و ماهانه از فروش آثار هنری‌شان بیش از ۱۰ هزار افغانی در آمد دارند.

بس‌گل کریمی، مسوول این گروه به صدای امریکا گفت:" هدف از ایجاد این‌ کارگاه هنری، تولید صنایع دستی، کسب درآمد، جلب توریزم و عرضهٔ تولیدات تزیینی است و ما هشت نفر پس از آموزش‌های ابتدایی این کارگاه را ایجاد کردیم".

این گروه هنری پس از سپری کردن یک دورهٔ آموزشی سه ماهه اکنون توانسته اند کار مستقل شان را در مرکز شهر بامیان آغاز کنند.

هنر سوخته‌نگاری و کندن‌کاری، پیشینۀ دراز در بامیان دارد؛ اما فعالیت زنان در این بخش، روزنهٔ تازه‌ای را برای کسب در آمد به زنان و دختران علاقمند این هنر در این ولایت گشوده است.

شکریه صمیمی یک تن از اعضای گروه هنری صلصال می‌گوید:"هدف ما بیشتر ترویج این هنر در جامعهٔ افغانستان است تا نشان بدهیم که دختران و زنان نیز می‌توانند در جامعه مطرح باشند."

تولید کنندگان این آثار هنری می‌گویند که بیشتر به فرمایش مشتریان کار می‌کنند و بیشتر مشتریان آنان کارمندان نهادهای حکومتی، گردشگران و جوانان استند.

امیر کوثری، یکی از مشتریان این کارگاه و باشندهٔ بامیان که خود عکس نلسن ماندلا را فرمایش داده است، به صدای امریکا گفت:"دوستان و هم‌وطنانم را تشویق می‌کنم تولیدات هنری این‌نوع کارگاه‌ها را به خاطر حمایت هنر و زنان خریداری کنند."هر اثر هنری تزیینی این کارگاه از ۵۰۰ افغانی تا ۱۰ هزار افغانی قیمت دارد.

دختران هنرمند دراین کارگاه می‌گویند که نبود برق از چالش‌های عمدهٔ آنان است.

شماری از فرهنگیان بامیان با خرسندی از تاسیس این کارگاه هنری حمایت از کار این دختران را گام مهمی در زمینهٔ رشد فرهنگی هنر در بامیان می دانند. ابراهیم تولا، یکی از فرهنگیان بامیان می‌گوید:" در ولایت بامیان، فرهنگ نقاشی و مینیاتوری از سابقهٔ فوق‌العاده بلندی برخوردار است اما درطول یک دهه، متاسفانه با رکود مواجه بود و به تازگی ما شاهد حرکت‌هایی در این زمینه هستیم که قطعاً پاسداری از هنر‌های دستی، مینیاتوری و شبکه‌کاری یکی از مسوولیت‌های دولت است که دراین زمینه اقدام کند."

کارگاه دختران بامیانی؛ ایجاد شغل و خلقت آثار هنری
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:18 0:00

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG