لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد از 'حضور کم‌رنگ زنان' در شورای مشورتی صلح افغانستان


زنان افغانستان
زنان افغانستان

یک روز پس از اعلام اعضای شورای عالی مشورتی صلح در افغانستان، انتقادهایی نسبت به آن‌چه که حضور کم‌رنگ زنان در ترکیب این شورا خوانده می‌شود ابراز شده است.

حبیبه سرابی، یکی از معاونان شورای عالی صلح افغانستان، شورای جدید مشورتی را "ناقص" خوانده و گفته است که حضور زنان در این شورا، "نمایشی" است.

این شورا از سوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام شده است. هدف از ایجاد آن، ارایه مشورت به حکومت افغانستان در زمینه پیشبرد روند گفتگوها با طالبان است.

رهبران جهادی افغانستان در ترکیب این شورا حضور پررنگ دارند. آمنه افضلی و صدیقه بلخی، تنها زنان عضو در این شورا هستند.

خانم سرابی گفت: "من اعتراض دارم، بورد مشورتی ساخته شده اما به نمایندگی دولت هیچ زنی در آن حضور ندارد.‌ در فهرست رهبران جهادی هم زنی و جود ندارد صرف دو خانم به احترام خانواده‌های‌شان در این بورد جا داده شده اند".

'نمایندگی فعال'

هم‌زمان با این، جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل نیز خواستار افزایش نقش زنان در روند صلح افغانستان شده است.

آقای بس تاکید کرده که در گفتگوهای احتمالی صلح با طالبان،‌ حضور نیمی از جامعه افغانستان نباید نادیده گرفته شود.

او گفته که زنان، باید در شورای مشورتی صلح که از سوی حکومت افغانستان ایجاد شده است، نمایندگی فعال داشته باشند.

اما عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان گفته است که شورای مشورتی صلح،‌ از خواست های همه‌ مردم افغانستان نمایندگی خواهد کرد و در گفتگوهای احتمالی صلح، حقوق تمام افغان‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

در ترکیب این شورا، این نام‌ها دیده می‌شود: حامد کرزی، صبغت‌الله مجددی، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، عطا محمد نور، محمد کریم خلیلی، محمد آصف محسنی، یونس قانونی، حامد گیلانی، حاجی دین محمد، اسماعیل‌ خان، سید منصور نادری، صلاح‌الدین ربانی، عبدالهادی ارغندیوال، آمنه افضلی، صدیقه بلخی و امرالله صالح.

XS
SM
MD
LG