لینک های دسترسی

Breaking News

حماس: هدف ما مبارزه با یهودیان نیست


گروه اسلامگرای حماس تا به حال چندین بار با اسراییل جنگیده و در سوریه نیز حامی بشارلاسد است
گروه اسلامگرای حماس تا به حال چندین بار با اسراییل جنگیده و در سوریه نیز حامی بشارلاسد است

گروه حماس در اقدام بی پیشنه از زمان ایجاد آن گروه، متنی از سیاست های جدید خود را به نشر سپرده و در آن لحن ضد یهودی را حذف کرده اذعان داشته که روابط خود را با گروه اخوان المسلمین قطع می کند.

این گروه برای نخستین بار به برقراری یک دولت موقت فلسطینی در چارچوب مرزهای تعیین شده در سال ۱۹۶۷ تمایل نشان داده است.

حماس در متنی که روز دوشنبه منتشر شده اذعان می دارد که نیت آن مبارزه با یهودیان نبوده بلکه مقاومت در مقابل عوامل "متخاصم و اشغالگر صهیونیست" است.

این گروه شبه نظامی در نخستین منشور خود که در سال ۱۹۸۸ نشر شده بود، لحن ضد یهودی اتخاذ کرده بود که بسیاری در جامعه بین المللی آن را محکوم کرده بود.

اما فوزی برهوم، سخنگوی حماس در مورد منشور جدید این سازمان می گوید "این سند به ما فرصتی می دهد تا با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنیم".

آقای برهوم روز دوشنبه گفت پیام حماس به جامعه بین المللی این است که "حماس افراطگرا نیست بلکه جنبش عملگرا و متمدن است".

گروه اسلامگرا و فلسطینی حماس، چه در کل آن و چه در اشاره به شاخه نظامی‌اش، از سوی اسرائیل، امریکا، بریتانیا، و چند قدرت بزرگ دنیا به عنوان گروه دهشت افگنی شناخته شده است.

گروه حماس در منشور جدید خود، خواهان روابط حسنه با مصر شده اما اسراییل را به حیث یک کشور به رسمیت نشناخته و خواهان تشکیل یک کشور مستقل فلسطین با مرز های ۱۹۶۷ شده است.

در نسخۀ جدید منشور، گروه حماس خواهان برگشت پناهجویان فلسطینی شده که چند دهه قبل به خاطر تشکیل کشور یهودی، از منازل شان بیجا شده بودند.

تاهنوز کشور های غربی به این منشور جدید گروه حماس واکنشی نشان نداده اند و تاهنوز روشن نیست که آیا تاثیری بر روابط حماس با اسراییل و کشور های میانه رو عرب خواهد داشت یا خیر.

حماس از سال ۲۰۰۷ به این سو در سه جنگ با اسرائیل درگیر شده است و صدها حملۀ مسلحانه را در اسرائیل و اراضی اشغالی آن کشور که مورد ادعای فلسطین است طرح ریزی کرده است.

قرار است محمود عباس رئیس ادارۀ تشکیلات فلسطینی سوم ماه می در واشنگتن با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا ملاقات کند. فتح، که آقای عباس عضویت آن را دارد رقیب حماس به شمار می رود.

تحلیلگران می گویند حماس قصد دارد با در پیش گرفتن سیاست جدید روابط اش با کشورهای غربی را بهبود داده و راه را برای توافق همبستگی با سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری محمود عباس هموار کند.

بسیاری از کشورهای غربی حماس را به دلیل محکوم نکردن خشونت، به رسمیت نشناختن موجودیت اسرائیل و توافق های صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها، گروهی دهشت افگن می خوانند.

XS
SM
MD
LG