لینک های دسترسی

Breaking News

حامد کرزی به خارج از افغانستان سفر کرد


حامد کرزی،‌ رییس جمهور پیشین افغانستان برای نخستین بار پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان این کشور را ترک کرد، اما مشخص نکرده است که به کدام کشور سفر کرده است.

حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه پیشین افغانستان امروز شنبه سوم دسمبر (۱۲ قوس) در صفحهٔ فیسبوک‌اش از سفر آقای کرزی خبر داده و نگاشته است که خوشحال است با او یکجا سفر می‌کند.

آقای زاخیلوال نوشته است: "پس از مدت‌ طولانی خوشحالم که بار دیگر با رهبر پرافتخار و دوست عزیزم حامد کرزی رییس جمهور پیشین سفر می کنم. بازگشت به کشور لذت بخش تر است. مشتاقانه منتظر بازگشت به زودی استم!"

آقای زاخیلوال مشخص نکرده که عازم کدام کشور استند، اما چند روز قبل دفتر آقای کرزی به صدای امریکا گفته بود که او در هفتهٔ اول ماه دسمبر ابتدا به امارات متحدهٔ عرب و سپس به آلمان سفر خواهد کرد.

حامد کرزی، عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی و فضل هادی مسلمیار از برجسته‌ترین چهره‌های حکومت‌های پیشین افغانستان اند که پس از مسلط شدن طالبان بر آن کشور، در افغانستان باقی ماندند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان حدس و گمان‌ها و گزارش‌هایی نشر شد که گروه طالبان به آقای کرزی اجازهٔ سفر به خارج از افغانستان را نمی‌دهد و به گونه ای در حصر خانگی قرار دارد.

اما آقای کرزی هیچ گاهی در مورد حصر خانگی و یا محدویت سفر از سوی طالبان صحبت نکرده است.

حامد کرزی پیش از این نیز چندین بار تلاش کرده بود که به خارج از افغانستان سفر کند، اما ظاهراً از سوی طالبان ممانعت شده بود، هرچند طالبان در این مورد چیزی نگفته اند، اما به نظر می رسید که این گروه با سفر کرزی موافق نبودند.

یک منبع نزدیک به آقای کرزی در ماه می سال جاری به صدای امریکا گفته بود که آقای کرزی تصمیم داشت برای ابراز تسلیت به خانوادۀ شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رییس دولت امارات متحدۀ عرب به این کشور سفر کند و به وزارت خارجۀ طالبان در مورد سفرش اطلاع داده، اما پاسخی از مقام‌های طالبان دریافت نکرد.

پیش از این، آقای عبدالله و مسلمیار نیز به خارج از افغانستان سفر کرده و دوباره به آن کشور برگشته اند. بر اساس برخی گزارش‌ها، طالبان از این سیاستمداران پیشین افغان ضمانت می‌گیرد که دوباره به افغانستان برگردند.

XS
SM
MD
LG