لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: ممنوعیت مکاتب دختران به 'دستور پاکستان' صورت گرفته است


حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، می‌گوید که ممنوعیت رفتن دختران به مکتب مبتنی به احکام اسلام نیست، بلکه این کار "به دستور کشور همسایه، پاکستان" صورت گرفته است.

کرزی در مصاحبه با روزنامه شپیگل آلمان که روز جمعه پنجم اگست (۱۴اسد) به نشر رسید گفت که محروم ساختن دختران از تحصیل، به معنای یک افغانستان منزوی است که نمی‌تواند روی پای خود ایستاده شود.

حامد کرزی علاوه کرد که هدف پاکستان یک افغانستان بی‌دفاع، ضعیف و فقیر است که از سوی آن هیچ مشکلی به پاکستان متصور نباشد.

با وجود تاکید جامعهٔ بین المللی و برخی از کشورهای اسلامی، حکومت طالبان برخلاف تعهدات شان برای بازگشایی مکاتب دختران، تا اکنون مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر مسدود نگهداشته، اما مقام های این گروه گفته اند که تلاش‌های برای بازگشایی مکاتب جریان دارد.

رییس جمهور پیشین افغانستان در این مصاحبه اضافه کرد که طالبان نمی‌توانند دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشته را از مردم بگیرند.

پیش از این نمایندگان جامعهٔ مدنی، احزاب سیاسی و شوراهای قومی افغانستان در نشستی در شهر کابل از حکومت طالبان خواستند تا ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را لغو کرده و مکاتب را به روی آنان باز کنند. آنان گفتند که ممنوعیت بر آموزش دختران عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

مقام‌های طالبان هرگز به صورت رسمی توجیهی برای این ممنوعیت ارایه نکرده اند، اما برخی از رهبران این گروه می‌گویند که بحث‌ها در سطح رهبری این گروه برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه جریان دارد.

آقای کرزی همچنان گفت که برخی از رهبران طالبان نیز خواهان بازگشایی مکاتب دختران می‌باشند.

قبل از این نیز کرزی گفته بود که در جریان ملاقات با طالبان در یافته است که آنان نیز خواهان برگشت دختران به مکاتب اند. او علاوه کرده بود اینکه چگونه تصمیم مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران اتخاذ شده است، واضح نیست، اما همواره تاکید کرده که این تصمیم باید به زودی تغییر کند.

قبل از این، شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ ادارهٔ سرپرست طالبان نیز به تاریخ ۱۹ جون در کابل گفت که آموزش حق شرعی زنان و مردان است و افزود که "امارت اسلامی" مسوولیت دارد تا زمینۀ آموزش را برای همه شهروندان افغانستان فراهم کند. .

او افزود: "بر ما لازم است که برای هر فرد این کشور اگر مرد است یا زن، زمینۀ آموزش را فراهم کنیم. این حق طبیعی آن‌ها است، حق اسلامی و شرعی آن‌ها است، علمای کرام فتوا صادر کرده اند، علم بر مرد و زن فرض است، ما باید جامعه‌ای بسازیم که با زیور علم مزین باشد."

این مقام ادارهٔ طالبان در آن زمان افزود که حکومت این گروه به آموزش متعهد است و پوهنتون‌ها و مکاتب برای مردان و زنان باز خواهند بود. او گفت که تلاش‌ها جریان دارد که پس از حل مشکلات فنی، مکاتب دختران در سراسر افغانستان باز شوند.

کرزی به شپیگل گفت که اگر طالبان در پی به رسمیت شناختن بین المللی استند باید در زمینهٔ حقوق بشر پشرفت‌های داشته باشند.

او از گروه طالبان خواست تا فرمان عفو اعضای و اردوی حکومت پیشین را عملی کنند و به مبارزات داخلی قدرت پایان دهند، در غیر این صورت نه توسعه‌ای وجود خواهد داشت و نه صلحی.

تحت حاکمیت قبلی طالبان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند که صورت خود را بپوشانند و با یک محرم شرعی همراه باشند.

XS
SM
MD
LG