لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: غنی اوضاع را کنترول کند؛ ارگ: کرزی بی برنامه بود


حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که اوضاع سیاسی، امنیتی و اجتماعی افغانستان رو به وخامت گذاشته و رییس جمهور کنونی باید جلو آن را بگیرد.

آقای کرزی که روز دوشنبه ۲۵ نومبر (۴ قوس) در یک نشست خبری در مورد اوضاع سیاسی، امنیتی و بحران انتخابات صحبت می‌کرد، گفت که بسیاری افغان‌ها به دلیل آینده مبهم و "نبود امید به فردا" در حال ترک افغانستان اند.

رییس جمهور پیشین افغانستان گفت: "جنگ در زمان حکومت ما هم بود ولی مردم، به افغانستان می‌‌آمدند؛ اما حالا چرا می‌روند؟...پس به داکتر صاحب غنی و حکومت صدا می‌کنیم که دقت مجدد کنند و اوضاع مملکت را بسنجند که به شدت به طرف خرابی روان است."

آقای کرزی از حکومت افغانستان خواست که برای بهبود وضعیت کنونی با مردم همکار شود و وی آماده است تا رهبران حکومت وحدت ملی را در این راستا کمک کند.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به گفته‌های آقای کرزی به گونه مشخص در مورد "وخامت اوضاع" در افغانستان چیزی نگفت، اما حکومت به ریاست حامد کرزی را به "بی‌برنامه ‌گی" متهم کرد.

او گفت که بی برنامه‌گی حکومت آقای کرزی و کاهش کمک‌های جهانی، مشکلاتی را در بخش اقتصادی به میان آورد که حکومت وحدت ملی برای بهبود این وضعیت، برنامه‌های را روی دست گرفته است.

آقای کرزی با اشاره به حملات اخیر بر تحلیگران سیاسی گفت که از چهار سال به اینسو، برخی از کارشناسان و سیاسیون افغان از آدرس‌های نامعلوم تهدید به مرگ و یا هم برای شان دسیسه سازی شده است.

حامد کرزی از کشورهای کمک‌کننده به ویژه ایالات متحدۀ و کشورهای اروپایی خواست که در پیوند به ترور وحید مژده، یکی از تحلیلگران افغان و حفظ آزادی بیان در در افغانستان صدای شان را بلند کرده و با افغان‌ها در این راستا همگام شوند.

وحید مژده، از تحلیلگران افغان و یکی از منتقدان حکومت بود که هفته گذشته در اثر گلوله‌باری افراد مسلح ناشناس در کابل کشته شد.

آقای کرزی افزود: "با آغاز کوشش‌های صلح امریکا و آنهایی که این کوشش‌ها را تایید کردند و صلح خواستند، تهدید‌ها در برابر شان زیاد شد. اولین کسی که توسط نیروهای امنیتی پس از نشست صلح در مسکو تهدید شد ملا عبدالسلام ضعیف بود."

رییس جمهور پیشین "نظام جمهوری اسلامی و آزادی بیان" را در ۱۸ سال گذشته از دستاوردهای مهم در افغانستان عنوان کرد و هشدار داد که اگر آزادی بیان در این کشور خفه شود، دستاوردهای دیگر نیز از بین خواهند رفت.

این در حالی است که محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان امروز گفت که حکومت کنونی کار های را که در ۱۵ گذشته در خصوص تامین آزادی بیان صورت نگرفته بود، انجام داده است.

او گفت که حکومت فعلی کمیتۀ مشترک خبرنگاران را ایجاد کرد که مسوولیت آنرا سرور دانش، معاون رییس جمهور بر عهده دارد و تا اکنون ۱۷۲ قضیه را بررسی کرده و به ارگان های عدلی و قضایی معرفی کرده است که از آن جمله بر اساس معلومات لوی سارنوالی به ۶۰ قضیه رسیدگی شده است و ۸۳ نفر به اتهام خشونت علیه خبرنگاران محاکمه شده اند.

آقای غنی گفت که تا حال دو تن به جرم قتل یک خبرنگار افغان به اعدام محکوم شده اند.

او همچنان افزود که حکومت فعلی افغانستان قانون دسترسی به اطلاعات را نیز ایجاد کرد.

رییس جمهور افغانستان گفت که به همین گونه صندوق حمایت از خبرنگاران را ایجاد کرد و خودش پنج میلیون افغانی از جایداد خود به این صندوق هدیه داد و ۲۷ حوت را روز خبرنگاران معرفی کرد.

XS
SM
MD
LG