لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی اکثر نامزدان از بحران انتخابات ریاست جمهوری


در حالی که بازشماری آرای انتخابات ششم میزان جریان دارد، شماری از نامزدان با تاکید بر شفافیت این روند، از بحرانی‌شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اظهار نگرانی کرده اند.

احمدولی مسعود، نامزد ریاست جمهوری که به نمایندگانی از شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، روز پنجشنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) گفت که انتخابات افغانستان را به سوی یک بحران برده است.

او افزود: "شورای نامزدان با قاطعیت می‌گوید که نتایج این انتخابات با این منوال، قابل قبول، شرعی، قانونی و دموکراتیک نیست، شفاف نیست و به همین وجه قابل قبول نیست. نتایج این رقم انتخابات را نمی‌پذیریم..."

او ادعا کرد که کمیسیون انتخابات افغانستان آرای غیربایومتریک شده را درج سیستم کرده است.

او گفت که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری همان‌گونه که کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات را برگزیده اند، حق سلب صلاحیت آنان را نیز دارند.

عبدالله عبدالله، یکی از این نامزدان به تازگی در اعلامیه‌ای با سپاسگزاری از کمک‌ها و تلاش‌های نهادهای بین‌المللی برای برگزاری انتخابات، گفته است: "توقع داریم که از شفافیت انتخابات حمایت و پشتیبانی نمایند".

گلبدین حکمتیار، یکی دیگری از نامزدان ریاست جمهوری نیز در یک نامۀ سرگشاده به محمداشرف غنی، از بحرانی‌شدن این روند هشدار داده است.

آقای حکمتیار در این نامه از رییس جمهور غنی خواسته است که برای رسیدن به راه حل منطقی، با سایر نامزدان گفتگو کند.

ادامۀ شمارش آرا

با وجود نگرانی‌های برخی نامزدان از بحران انتخاباتی، کمیسیون انتخابات افغانستان به تفتیش و بازشماری آرا ادامه داده است.

بر بنیاد آمار این کمیسیون، نتایج تفتیش و بازشماری آرای شش ولایت به کابل رسیده که از این میان معلومات چهار ولایت به سرور مرکزی انتقال یافته است.

عبدالعزیز ابراهیمی، یکی از سخنگویان این کمیسیون به صدای امریکا گفت که روند تفتیش و بازشماری آرا در ۱۷ ولایت تکمیل شده است و در ده ولایت دیگر جریان دارد.

به گفتۀ وی، به دلیل اعتراض‌ها، تفتیش و بازشماری آرای هفت ولایت هنوز آغاز نشده است.

قرار بود نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود، اما تا ۲۳ عقرب به تعویق افتاد و هنوز مشخص نیست که نتایج ابتدایی انتخابات چه زمانی اعلام می‌شود.

XS
SM
MD
LG