لینک های دسترسی

Breaking News

ظریف به اتمر: تحقیقات‌ دربارۀ غرق شدن مهاجرین افغان را آغاز می‌کنیم


وزیر خارجهٔ ایران گفته است که به زودی در مورد غرق شدن مهاجرین افغان تحقیقات را آغاز می‌کند.

وزارت خارجهٔ افغانستان ناوقت یکشنبه ۱۰ ماه می (۲۱ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجهٔ افغانستان و جواد ظریف، وزیر خارجهٔ ایران، در یک مکالمۀ تلیفونی بر آغاز تحقیقات مشترک توسط هیات افغانستان و ایران تاکید کردند.

در این اعلامیه آمده است: "آقای ظریف در مورد تعیین هیات آن کشور به آقای اتمر اطمینان داده و افزود که آن‌ها (ایران) به زودی تحقیق خویش را در محل حادثه آغاز خواهند کرد."

در این حال آقای اتمر گفته است که هیات حکومت افغانستان به هرات اعزام شده و تحقیقات‌ خود را در مورد چگونگی این حادثه آغاز کرده است.

در این مکالمهٔ تلیفونی هر دو جانب تفاهم کرده اند که در صورت نیاز هیات‌های دو طرف در محل حادثه، شهرهای هرات و مشهد، جلسه مشترک برگزار کنند.

در اعلامیه همچنان آمده است: "هدف از این تحقیق دریافت حقایق، اتخاذ تصامیم بعدی در روشنایی آن و پیدا کردن راه حل برای جلوگیری از تکرار همچون حوادث در آینده است."

اعترضات در هرات

ده‌ها تن از باشندگان ولایت هرات در اعتراض به غرق شدن مهاجران افغان در مرز ایران راهپیماهی کرده و خواستار بررسی این حادثه شده اند.

معترضان با تجمع در مقابل قنسولگری ایران در این ولایت، به آب انداختن کارگران افغان را خلاف قوانین مهاجرت عنوان کرده و این عملکرد سربازان مرزی ایران را محکوم کرده اند.

شبنم سلحشور، یکی از معترضان روز دوشنبه ۱۱ ماه می (۲۲ ثور) به صدای امریکا گفت: "ما از دولت افغانستان و کمیسیون حقوق بشر خواهان پیگیری جدی این موضوع استیم".

این معترضان رفتارهای نادرست سربازان ایرانی با مهاجران افغان خلاف ارزش‌های حقوق بشری دانسته و می‌گویند که مقام‌های دو کشور، افرادی که این مهاجران را شکنجه و به آب پرتاب کرده اند را شناسایی و باید مجازات کنند.

آرش بشیریار، یک تن از فعالان مدنی ولایت هرات نیز از نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل می‌خواهد تا در قبال این موضوع سکوت نکرده و با فشار وارد کردن بر حکومت ایران، زمینه تحقیق و بررسی بیشتر را فراهم کنند.

شماری از شهروندان افغان در ولایت هرات ادعا کرده اند که سربازان ایرانی ۵۰ کارگر افغان را که به گونۀ غیرقانونی وارد خاک آن کشور شده بودند، پس از شکنجه به رودخانه‌ای در ساحه دهانه ذوالفقار پرتاب کرده اند.

آنان ادعا کرده اند که از این میان فقط ۱۲ نفر توانسته اند خود را نجات دهند. اما وزارت خارجهٔ‌ ایران این گزارش‌ها را رد کرده است.

عبالحمید طهماسی، رییس هیات حقیقت‌یاب افغانستان دیروز در هرات به خبرنگاران گفت که از میان نزدیک به ۵۰ کارگر افغان تا اکنون ۲۱ تن آنان نجات داده شده و از سرنوشت ۱۵ تن دیگر آنان خبری نیست.

آقای طهماسی افزود که آنان مدارک زیادی را در مورد این واقعه به دست آورده اند که قرار است با هیات ایرانی شریک کنند.

او افزود که یافته‌های ابتدایی آنان نشان می‌دهد که این حادثه در خاک ایران صورت گرفته است. اما ایران گفته است که این رویداد در خاک افغانستان اتفاق افتاده است.

XS
SM
MD
LG