لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان در نشست روسیه و ترکیه اشتراک می‌کند - محب


پس از اعلام آمادگی روسیه و ترکیه برای برگزاری نشست‌های جداگانه در مورد صلح افغانستان، مشاور شورای امنیت ملی این کشور می‌گویند که نمایندگان حکومت افغانستان در این نشست‌ها اشتراک خواهند کرد.

حمدالله محب، روز شنبه ۱۳ مارچ (۲۳ حوت) در یک نشست مطبوعاتی گفت: "ما در نشست مسکو و ترکیه اشتراک می‌کنیم. وزارت خارجه و شورای عالی مصالحۀ ملی در این مورد کار می‌کنند که سطح اشتراک دیگر کشورها و طالبان را معلوم کنند و بر همین اساس باز ما هیات خود را تعیین می‌کنیم."

آقای محب گفت در صورتی که نمایندگان طالبان از قطر در این نشست‌ها اشتراک کنند، حکومت افغانستان نیز هیات‌ مذاکراتی خود را برای حضور در نشست مسکو و انقره خواهد فرستاد.

قرار است نشست روسیه به تاریخ ۱۸ مارچ در مورد صلح افغانستان در مسکو برگزار شود که در آن مقام‌های ارشد حکومت افغانستان، نمایندگان طالبان و برخی از نمایندگان کشورهای منطقه و ایالات متحدۀ امریکا دعوت شده اند.

روز گذشته، وزیر خارجهٔ ترکیه گفت که انقره ‌برای میزبانی از مذاکرات صلح افغانستان در ماه اپریل آمادگی می‌گیرد. مولود چاووش اوغلو افزود که انقره نمایندهٔ ویژهٔ خویش در امور افغانستان را نیز معرفی خواهد کرد.

این در حالی است که گزارش‌هایی در مورد احتمال ایجاد حکومت مشارکتی در افغانستان نشر شده است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان هشدار داده است كه اگر پیشنهادات تسریع روند صلح را فوراً بررسی نكند، ممكن است به تنهایی با تاخت و تاز طالبان روبرو شود.

در واکنش به این نامه امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است این نامه هیچ تغییری در موقف افغانستان در رابطه به صلح نخواهد آورد.

دیدار مقام‌های افغان و پاکستانی در بحرین

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که با مقام‌های ارشد نظامی پاکستان در بحرین دیدار کرده و دو طرف در باره صلح افغانستان و روابط میان دو کشور صحبت کرده اند.

در این نشست از جانب افغانستان حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی، ضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی و یاسین ضیا، لوی درستیز وزارت دفاع و از جانب پاکستان، لوی درستیز اردو و رییس استخبارات آن کشور حضور داشته اند.

آقای محب همچنان گفت: "ما بارها این موضوع را مطرح کردیم که تنها به مذاکره با طالبان در افغانستان صلح آمدنی نیست. موضوع مهم و اصل پیش پاکستان است و همرای پاکستان هم باید صحبت صورت بگیرد.

آقای محب تاکید کرد که این نشست به "دلیل بی‌اعتمادی میان دو طرف" به وساطت مقام‌های بریتانیایی در بحرین برگزار شده و قرار است این نشست ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG