لینک های دسترسی

Breaking News

بر دانشجویان نایجریایی در اسارت ربایندگان چه گذشت؟


انس شعیبو می‌گوید که شب‌هنگام در اتاق لیلیۀ مکتب در خواب بود که ناگهان با صدای فیر تفنگ مردان مسلح از خواب بیدار شد. او و صدها شاگرد دیگر این مکتب به زور توسط مردان مسلح به یک جنگل در نزدیکی مکتب شان منتقل شدند.

شعیبو گفته است که پس از چندین ساعت پیاده روی در بین جنگل، مردان مسلح به آنان دستور توقف و هشدار دادند: "حتا اگر تلاش به فرار کنید یا هم ما به شما اجازه بدهیم که بروید، به جایی نخواهید رسید، شما در جنگل خواهید مرد."

شعیبو که ۱۶ سال عمر دارد، یکی از ۳۴۴ شاگرد یک مکتب دولتی در شهر کنکارا در ایالت کاتسینای نایجریا است که به تاریخ ۱۱ دسمبر توسط مردان مسلح ربوده شدند و شش روز را در قید ربایندگان سپری کردند تا اینکه به گونۀ عجیب و مرموزی رها شدند.

اختطاف این پسران مکتب، خشم و نگرانی در مورد ناامنی فزاینده در پرنفوس‌ترین کشور افریقایی را تزیید بخشیده است. در سال ۲۰۱۴ نیز جنگجویان گروه تندرو بوکوحرام بیش از ۲۷۰ دختر دانشجو را از شهر شیبوک نایجریا ربودند.

شعیبو به خبرگزاری رویترز گفت: "واقعاً ترسیده بودم، زیرا نمی‌دانستم که ما را کجا می‌برند... ربایندگان برخی بچه‌ها را می‌زدند."

او که هنوز هم‌ نمی‌داند که ربایندگان چند نفر بودند، به خاطر می‌آورد که در جریان اسارت به این دانشجویان مقدار اندک غذا داده می‌شد و به گفتۀ وی بچه‌ها ناگزیر بودند که با خوردن برگ درختان و علف و نوشیدن آب از حوضچه‌های آب ایستادۀ جنگل خود را تغذیه کنند.

یکی دیگر از شاگردان ربوده شده که نخواسته است نامش گرفته شود، به خبرگزاری رویترز گفت که ربایندگان نخست بچه‌ها را به یک محل پنهان منتقل کردند.

این نوجوان نایجریایی گفته است: "اما زمانیکه آنان جت جنگی را دیدند، محل را تغییر دادند و ما را در جای دیگری پنهان کردند. آنان به ما غذا می‌دادند، اما بسیار کم."

هنوز هم جزییات زیادی در پیوند با این رویداد ناشناخته باقی‌مانده است؛ ربایندگان کی‌ها بودند؟ آیا برای رهایی دانشجویان پول پرداخته شده است؟ چگونه این صدها کودک و نوجوان رها شدند؟

گروه تندرو بوکو حرام با نشر نوار صوتی مسوولیت اختطاف این دانشجویان را بر عهده گرفت، هرچند این ادعا تا کنون تایید نشده است.

ابوبکر شیکاو، رهبر بوکوحرام، یک روز پس از وقوع این رویداد،دریک نوار صوتی ادعا کرده که این حمله به خاطری صورت گرفت که تعلیمات غربی اسلامی نیست و آنچه به این دانشجویان تدریس می‌شود از جانب "خدا و رسول" حرام خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG