لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی خواهان برگشت امریکا به 'برجام' شد


حسن روحانی، رییس جمهور ایران ضمن استقبال از ختم دورهٔ ریاست جمهوری دونالد ترمپ از حکومت جدید امریكا خواست كه به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برگردد و تحریم ها را بر تهران لغو كند.

آقای روحانی روز چهار شنبه ۲۰ جنوری (اول دلو) گفت که انتخاب اکنون در دست ایالات متحده است. او گفت که اگر امریکا به این توافقنامه باز بپیوندد، ایران نیز به تعهدات خود به آن به کلی احترام گذاشته و پابند باقی خواهند ماند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکانیز قبلاً گفته بود که اگر ایران به اجرای دقیق توافقنامۀ هسته‌ای بازگردد، امریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.

رییس جمهور ایران گفت: "امروز ما انتظار داریم كه دولت آیندهٔ امریكا به قانون و تعهدات خود بازگردد، و اگر بتواند، تمام نقاط سیاه چهار سال گذشته را در چهار سال آینده از بین ببرد."

تنش بین تهران و واشنگتن پس از آن شدت گرفت که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سپس تمام تحریم‌های اقتصادی بر تهران را از سرگرفت.

این تنش‌ها پس از آن اوج گرفت که قاسم سلیمانی، قوماندان پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در یک حملهٔ هوایی نیروهای امریکایی در عراق کشته شد.

ایران که همواره گفته است به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست، با نقض تدریجی برجام، خواست فشار های سیاسی ترمپ را تلافی کند. اما تهران بارها گفته است که در صورت لغو تحریم های ایالات متحده می تواند به سرعت این تخلفات را برگرداند.

به نظر می رسد که بایدن بازگشت به توافق را مقدمه‌ای برای گفتگوهای گسترده تر درباره برنامهٔ هسته‌ای ایران، برنامۀ میزایل‌های بالستیکی و فعالیت‌های آن کشور در منطقه می‌پندارد. اما تهران توقف برنامه موشکی یا تغییر سیاست منطقه‌ای خود را منتفی دانسته است.

XS
SM
MD
LG