لینک های دسترسی

Breaking News

خروج شتابزده امریکا از افغانستان منجر به جنگ داخلی خواهد شد - دنفورد


گروه مطالعه افغانستان می‌گوید که خروج شتابزده سربازان امریکایی از افغانستان، احتمال بروز جنگ داخلی را در این کشور افزایش داده است.

جنرال جوزف دنفورد، لوی درستیز عمومی پیشین ایالات متحده و عضو هیات رییسه گروه مطالعه افغانستان روز چهارشنبه سوم فبروری (۱۵ دلو) افغانستان را کشور دارای "دولت شکننده" خواند و گفت که مذاکرات صلح یک "فرصت واقعی را برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز" پایان دادن جنگ در افغانستان ایجاد کرده است.

با اینحال، آقای دنفورد هشدار داد که یک رویکرد عجولانه و شتابزده می تواند منجر به افزایش شانس از هم پاشیدن نظم در افغانستان شود، "پیامد های منفی" را برای منطقه به بار آورد و به افزایش تهدید ها برای ایالات متحده بیانجامد.

گروه مطالعه افغانستان در ماه دسمبر سال ۲۰۱۹ توسط کانگرس ایالات متحده ایجاد شد تا پیشنهاد هایی را در پیوند به پالیسی ایالات متحده در برابر موضوع صلح افغانستان تهیه کند. این گروه در ماه اپریل ۲۰۲۰ به کار آغاز کرد و روز چهارشنبه گزارش خود را که حاوی این پیشنهادها می باشد، نشر کرد.

در این گزارش آمده است که به خاطر رسیدن به یک "نتیجه قابل قبول" مذاکرات صلح افغانستان، باید فرصت و زمان کافی به روند صلح داده شود و برای این کار، تلاش های فوری دیپلوماتیک به خاطر تمدید ضرب الاجل کنونی خروج سربازان امریکایی از افغانستان، یعنی ماه می امسال، باید آغاز شود.

حکومت ایالات متحده به رهبری جو بایدن نیز گفته که توافقنامه این کشور را با طالبان که در فبروری سال ۲۰۲۰ و در زمان حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده امضا شد، بررسی می کند تا دیده شود که آیا طالبان به تعهدات شان عمل کرده اند یا خیر.

اما طالبان هشدار داده اند که اگر قوای خارجی بر اساس این توافقنامه تا ماه می سال روان افغانستان را ترک نکنند "جنگ و جهاد" این گروه علیه نظامیان خارجی مستقر در افغانستان ادامه خواهد یافت.

گزارش گروه مطالعه افغانستان همچنین می‌ افزاید که یکی از اهداف کلیدی حضور نظامی ایالات متحده این است که زمینه برای یک توافقنامه صلح "قابل قبول" فراهم شود و خروج سربازان امریکایی از افغانستان نباید به پیروزی گروه طالبان بیانجامد.

پیش از این، آلمان نیز گفته بود که خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان باید به پیشرفت و موفقیت در روند صلح افغانستان منوط ساخته شود.

گزارش گروه مطالعه افغانستان همچنین دریافته است که طالبان به تعهدات خود در توافقنامه صلح با امریکا عمل نکرده اند.

بر اساس توافقنامه دوحه، طالبان به کاهش خشونت، قطع رابطه با گروه ‌های دهشت افگن به ویژه شبکه القاعده و مذاکرات صلح با حکومت افغانستان تعهد کرده اند.

اما به گفته مقام‌ های امریکایی و ناتو، این گروه روابط خود را با القاعده قطع نکرده است و از سوی دیگر خشونت این گروه بر ضد نظامیان و غیر نظامیان افغان ادامه داشته و گاهی هم تشدید یافته است. همچنین مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان تا اکنون نتیجه ملموسی نداشته است.

در گزارش گروه مطالعه افغانستان همچنین از حکومت افغانستان خواسته شده تا از روند صلح با "حسن نیت" حمایت کند.

XS
SM
MD
LG