لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: اگر قوای خارجی بیرون نشود به جنگ ادامه می‌دهیم 


گروه طالبان می‌گویند که اگر نیروهای خارجی بر اساس توافق با ایالات متحده تا ماه می سال ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون نشود به "جنگ و جهاد" ادامه خواهند داد.

یک هیات این گروه که هفتهٔ گذشته به دعوت رسمی ایران به تهران سفر کرده است گفته است که باقی ماندن نیروهای ناتو یا امریکایی فراتر از ۱۴ ماه به معنی دوام اشغال است.

گروه طالبان در حالی بر تطبیق توافقنامهٔ دوحه تاکید دارند که مقامات افغان و امریکایی می‌گویند این گروه به تعهدات‌اش عمل نکرده و هنوز هم با شبکهٔ القاعده روابطش را نگهداشته است.

بر اساس توافقنامهٔ دوحه که به تاریخ ۲۹ فبروی سال گذشته میان امریکا و گروه طالبان امضا شد، تمامی نیروهای خارجی باید تا ماه می افغانستان را ترک کنند.

اما با اشاره به حدود ۱۰ هزار نظامی امریکایی و ناتو که هم اکنون در افغانستان مستقر اند، خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ناتو گزارش داده است که انتظار می‌رود این شمار نیروها فراتر از ماه می در افغانستان حضور داشته باشند.

یک مقام ناتو که نخواسته است نامش گرفته شود، به خبرگزاری رویترز گفته است: "خروج کامل [نظامیان خارجی] از افغانستان تا پایان ماه می صورت نخواهد گرفت. شرایط فراهم نشده است و با روی‌کار آمدن حکومت جدید ایالات متحده، تغییراتی در پالیسی رونما خواهد شد. به بحث خروج شتابزدۀ قوا که متداول بود، رسیدگی خواهد شد و شاهد یک ستراتیژی بسیار زیاد سنجیده شدۀ قوا خواهیم بود."

مقام‌های حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز گفته اند که توافقنامۀ امریکا با طالبان را بررسی خواهند کرد.

وزارت دفاع امریکا گفته است که ایالات متحده با شمار کنونی نیروهای خود در افغانستان مشکلی ندارد.

جان کربی، سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه ۲۸ جنوری (نهم دلو) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "بدون پابندی آن‌ها [طالبان] به طرد کردن تروریزم و توقف حملات بر نیروهای امنیتی افغان و مردم افغانستان، این بسیار دشوار خواهد بود تا شاهد یک مسیر مشخص به سمت یک راه‌ حل برآمده از مذاکرات باشیم."

جنگ طالبان نامشروع است

گروه طالبان در حالی گفته اند که به "جنگ و جهاد" در افغانستان ادامه خواهند که علمای کشورهای اسلامی جنگ این گروه در افغانستان را نامشروع خوانده اند.

علمای هند و افغانستان به تاریخ ۳۱ دسمبر (۱۱ جدی) با صدور اعلامیه‌ای گفتند: "جنگ و خشونت علیه دولت و مردم افغانستان که طالبان عامل اصلی آن می‌باشد، و آماج مراکز ملکی و تخریب زیربناهای عام‌المنفعه توسط طالبان، مغایر تمام آموزه‌های دین مبین اسلام است و بنابر این نامشروع بوده و هیچ توجیه دینی ندارد."

پیش از این علمای دینی پاکستان و اندونیزیا نیز در جریان یک کنفرانس اسلامی در جاکارتا جنگ جاری افغانستان را ناروا خوانده بودند.

XS
SM
MD
LG