لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش جرایم ناشی از نفرت در شهرهای بزرگ امریکا


شمار قابل ملاحظۀ جرایم ناشی از نفرت پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده صورت گرفته است
شمار قابل ملاحظۀ جرایم ناشی از نفرت پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده صورت گرفته است

جرایم برخاسته از نفرت، به شمول حملات بر یهودان و مسلمانان، در سال ۲۰۱۶ میلادی در شهرهای عمدۀ ایالات متحده افزایش داشت که بر اساس ارقام جدید در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری امریکا اوج گرفته و بدون فروکاست ادامه داشته است.

اطلاعاتی را که پژوهشگران در مرکز مطالعۀ نفرت و افراطگرایی در پوهنتون ایالتی کالیفورنیا بر بنیاد معلومات نشر شده از سوی پولیس و ادارات حکومتی گرد آوری کرده و آن را به گونۀ اختصاصی در دسترس صدای امریکا قرار داده اند، افزایش جرایم ناشی از نفرت را در کم از کم هفت شهر به شمول نیویارک، شیکاگو و کولمبوس نشان می‌دهد.

جرایم ناشی از نفرت چیست؟

ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحدۀ امریکا جرم ناشی از نفرت را این گونه تعریف کرده است: "تخلف جنایی بر ضد یک شخص یا ملکیت که قسماً یا کلاً از تعصب مهاجم بر ضد یک نژاد، دین، معلولیت، گرایش جنسی، قومیت، جنسیت یا هویت جنسی ناشی شده باشد".

گزارش اخیر ادارۀ تحقیقات فدرال که در نوامبر گذشته نشر شد، افزایش هفت در صدی این گونه جرایم را در سال ۲۰۱۵ نشان می‌داد، که از مجموع این جرایم، ۶۷ درصد آن بر ضد مسلمانان صورت گرفته بود.

براین لیوین، رئیس مرکز مطالعۀ نفرت و افراطگرایی از تلاش آن مرکز برای بررسی این نکته خبر می‌دهد تا تفکیک شود که افزایش جرایمی از این قبیل در هفت شهر یاد شده، گرایش یکسان در سرتاسر کشور را بازتاب می‌دهد یا خیر.

جرایم ناشی از نفرت در سال ۲۰۱۷ در چندین ناحیۀ ایالات متحده سیر صعودی داشته است که تهدیدات اخیر بم گذاری بر ضد مراکز اجتماعی و مکاتب یهودان و تهدیدات تلیفونی بر ضد مساجد و مسلمانان نمونه هایی از آن است.

جرایم گزارش ناشده

بر اساس ارقام اداره پولیس شهر نیویارک ، در شهر نیویارک، از یکم جنوری تا پنجم مارچ سال روان ۱۰۰ جرم ناشی از نفرت وجود داشت که در مقایسه با عین محدودۀ زمانی در سال گذشته ۷۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. جرایم ناشی از نفرت بر یهودان در شهر نیویارک ۱۸۹ درصد و بر مسلمانان ۱۵۰ در صد افزایش یافته است.

پولیس شهر شیکاگو در جریان سه ماه پس از انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ در امریکا، ۲۲ جرم ناشی از نفرت را ثبت کرده است که ۱۳ مورد آن در پنج هفتۀ نخست ۲۰۱۷ واقع شده است و در مقایسه با پنج هفتۀ نخست ۲۰۱۶ افزایش سه برابر را نشان می‌دهد.

بیتسی شومن مور، از کمیتۀ وکلای شیکاگو برای حقوق مدنی در پرتو قانون، به صدای امریکا گفت که جرایم ناشی از نفرت در شیکاگو، مانند اکثر شهرهای دیگر، یا به خاطر ناآگاهی قربانیان از قوانین جرایم ناشی از نفرت و یا هم به خاطر هراس آنان از گزارشدهی چنین جرایم به پولیس، اغلباً گزارش ناشده باقی می‌ماند. او گفت "این جرایم بسیار کمتر از آنچه ارتکاب می‌یابد، گزارش داده می‌شود".

مرکز حقوقی فقر، مستقر در شهر مانتگومری ایالت الاباما، که به پیگیری جرایم ناشی از نفرت شهرت دارد، در جریان سه ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، از ۱۳۷۲ مورد جرایم ناشی از نفرت، اذیت یا تهدید گزارش داده است.

گروه‌های ضد اسلام

راین لنز، گزارشگر تحقیقی مرکز حقوقی فقر به صدای امریکا گفت "براساس هرآنچه ما می‌بینیم، به نظر می‌رسد که جرایم ناشی از نفرت رو به افزایش است".

بر اساس گزارش این مرکز که ماه گذشته نشر شد، شمار گروه‌های نفرت افزا نیز در ایالات متحده از ۸۹۲ گروه در سال ۲۰۱۵ به ۹۱۷ گروه در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. افزایش چشمگیر در شمار گروه‌های ضد مسلمانان دیده می شود که از ۳۴ گروه در ۲۰۱۵ به ۱۰۱ گروه در ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

چندین عامل در افزایش جرایم ناشی از نفرت دست به دست هم داده است. در حالیکه حملات اخیر دهشت افگنی و لفاظی های تند سیاسی مایۀ ترویج خشونت بر ضد مسلمانان عنوان می شود، آقای لنز می گوید که یهود ستیزی از احساسات ملیگرایانۀ سفید پوستان در جریان انتخابات ریاست جمهوری منشا می‌گیرد.

آقای لنز گفت "جو سیاسی که در آن زیست داریم، اندیشۀ افراطگرایانه را در جریان اصلی ماشین سیاسی مان تلفیق کرده است، پس بدون درنظر داشت آن نمی توانیم به افزایش جرایم ناشی از نفرت نگاه کنیم".

محکوم شدن از سوی رئیس جمهور

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، در سخنرانی خود در کانگرس این کشور به تاریخ ۲۸ فبروری، حملات اخیر بر یهودیان و هندی تبار‌های امریکایی را محکوم کرد و گفت "ما کشوری استیم که در محکوم کردن هر شکل نفرت و شیطنت متحد می‌ایستیم".

در همین حال، سناتوران امریکایی به ادارۀ تحقیقات فدرال، لوی سارنوالی و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده نامه فرستاده و خواستار کمک بیشتر حکومت فدرال برای حراست از مراکز و مکاتب یهودیان در برابر چندین تهدید بم‌گذاری شده اند.

خانم شومن مور، از کمیتۀ وکلای شیکاگو می‌گوید که سازمان وی با کارمندان وزارت عدلیه و وزارت امنیت داخلی در تماس است و به گفتۀ وی "آنان برای مبارزه با جرایم ناشی از نفرت، تعهد شان را نشان داده اند".

با اینحال خانم شومن مور گفت "بسیار مهم است که رئیس جمهور بیانیۀ واقعاً قوی بر ضد جرایم ناشی از نفرت ایراد کند".

گزارشگر: مسعود فریور

برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG