لینک های دسترسی

Breaking News

دادخواهی برای دسترسی زنان به خدمات صحی در بامیان


کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که دادخواهی این نهاد برای دستیابی زنان به خدمات صحی در ولسوالی کهمرد بامیان که پیش از این محدود شده بود، نتیجه داده و اکنون محدودیت‌ها رفع شده است.

این کمیسیون امروز پنجشنبه ۱۵ اپریل (۲۶ حمل) گفته است که قبلاً ‌اداره محلی ولسوالی کهمرد بامیان، با انتشار ابلاغیه‌ای، به شفاخانه‌ها دستور داد‌ه بود که به مشکلات صحی زنان بدون محرم رسیدگی نکنند و از عرضۀ خدمات صحی به آن‌ها ابا ورزند.

به گفتۀ این کمیسیون، وضع چنین محدودیتی دسترسی زنان این ولسوالی را به خدمات صحی محدود و حق صحت آن‌ها را نقض کرده است.

کمیسیون حقوق بشر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سه هفته پیش با فرستادن مکتوبی به والی بامیان، دادخواهی کرده است: "حکومت محلی با دادخواهی کمیسیون و آگاهی از تصمیم اداره ولسوالی کهمرد، به رفع محدودیت‌های ایجادشده دستور رسیدگی فوری داد. یافته‌های نظارتی کمیسیون نشان می‌دهد که اداره ولسوالی ابلاغیه‌ها را جمع‌آوری کرده است و درنتیجه، محدودیت‌های ایجاد‌شده برای بانوان در مراکز صحی‌ رفع شده است."

کمیسیون حقوق بشر افغانستان دسترسی‌داشتن به حق صحت‌ را از ‌حقوق اساسی و بشری شهروندان افغان یاد کرده و ایجاد هرگونه محدودیت بر آن‌ را خلاف قانون اساسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون بین‌المللی عنوان کرده است.

در یک خبر دیگر، ملل متحد گزارش داده است که ۲۲ مرکز صحی به دلیل درگیری‌ها در ولایت سمنگان مسدود شده و هزاران نفر از دسترسی به خدمات صحی محروم شده اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که تلاش‌های برای بازگشایی این مراکز صحی جریان دارد.

XS
SM
MD
LG