لینک های دسترسی

Breaking News

در هر کمپاین سه میلیون کودک از دریافت واکسین پولیو محروم می‌ماند- مقام‌ها


آرشیف
آرشیف

مسوولین صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که ناامنی‌های دوامدار، ممانعت مخالفین مسلح، غفلت و رد واکسین توسط خانواده ها سبب شده است که حدود سه میلیون کودک در هر کمپاین از گرفتن واکسین محروم بمانند.

به گفتۀ این مقام ها، درهر دور کمپاین واکسین پولیو ۲۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در اثر غفلت خانواده ها و در حدود ۶۰ هزار کودک دیگر بنابر مخالفت خانواده‌ها از دریافت واکسین پولیو باز می‌مانند.

میرجان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو به صدای امریکا گفت که بیشتر این خانواده‌ها در حوزه جنوب، جنوب شرق و غرب افغانستان زیست دارند.

او گفت: " متاسفانه در برخی از ولسوالی‌های حوزه غرب کشور مانند فراه، غور، هرات و بادغیس؛ در ولایت های حوزه جنوب مانند هلمند، قندهار، نیمروز و زابل و هم‌چنان در ولایت های حوزه جنوب شرق کشور چون خوست، پکتیا و پکتیکا این مشکلات بیشتر دیده می‌شود."

آقای راسخ افزود که خانواده‌ها با آوردن دلایل چون "کودکان شان خواب است، خانه نیست یا مهمانی رفته است" نگذاشته اند تا واکسیناتوران کودکان آن‌ها را واکسین کنند.

به گفتۀ وی، متاسفانه بعضی فامیل ها حتا دروازه های خانۀ شان را هم به روی واکسیناتوران باز نکرده اند که یک کار بسیار ناراحت کننده است.

او افزود، برای رسیدگی به این معضل، وزارت صحت عامۀ کشور تلاش دارد تا در سال جاری میلادی راهکارهای جدید و عملی را روی دست گیرد که به گفتۀ وی یکی آن هم افزایش تعداد واکسیناتوران زن می‌باشد.

او گفت: " ما به [مقام وزارت] پیشنهاد کرده ایم که تعداد واکسیناتوران زن را افزایش دهند تا نه تنها در مراکز صحی بلکه هنگام کمپاین‌های پولیو مستقیماً با مادران در ارتباط باشند و آن‌ها را وادار به واکسین اطفال شان نمایند."

این در حالی است که به براساس معلومات رسمی، سه واکسیناتور زن دیروز در ولایت ننگرهار از سوی افراد مسلح ناشناس به ضرب گلوله کشته شدند.

XS
SM
MD
LG