لینک های دسترسی

Breaking News

غیرنظامیان بزرگترین قربانی جنگ در هلمند


بیشتر از ۲۱۵ غیر نظامی افغان در جنگ میان شورشیان و نیرو های امنیتی افغان در ولایت هلمند کشته شده است. کم و بیش دو هفته می شود که نبرد سنگینی در شمال هلمند به ویژه ولسوالی سنگین و موسی قلعۀ آن ولایت جریان دارد.

شورای امنیت ملی افغانستان ضمن تقبیح کشتار غیرنظامیان در هلمند گفته است که طالبان و سایر همدستان شورشی شان نباید برای گرفتن ادارۀ چند پاسگاه امنیتی مردم بیگناه ملکی را قربانی کنند.

خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان گمانه زنی هایی را ایجاد کرده است که شورشیان شاید ساحاتی را در آن ولایت تصرف کرده باشند، اما مقام های امنیتی افغان این موضوع را رد می کنند.

دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان می گوید شورشیان کدام ساحه یی را تصرف کرده نتوانسته اند. او اضافه می کند که جنگجویان در صدد ایجاد دهشت و وحشت استند و از غیرنظامیان به صفت سپر انسانی استفاده می کنند.

از سوی دیگر غلام فاروق پروانی، معاون قول اردو ۲۱۵ میوند به صدای امریکا گفت که شمار شورشیان درگیر جنگ در هلمند حدود یک هزار نفر و عمدتاً جنجگویان خارجی است. او می گوید که فرمان این جنگ نیز در دست فرماندهان خارجی است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز حضور ملیشه های پاکستانی را در جنگ هلمند تایید کرده می گوید که رویداد هلمند و راگت پراگنی های مرزی به ویژه در ولایات کنر و نورستان، تجاوز آشکار پاکستان در حریم افغانستان است.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان روز دو شنبه در جمعی از خبرنگاران گفت که در هلمند و دیگر مناطق تروریستانی که برضد دولت حمله کردند در میان آنها حضور ملیشه های پاکستانی یک مساله آشکار است.

آقای سپنتا که به تازگی شرایط حکومت افغانستان را در زمینۀ مبارزۀ مشترک با دهشت افگنی با مقام های پاکستان در میان گذاشته است، هنوز هم به همکاری صادقانه اسلام آباد در امر مبارزه با تروریزم به دیده شک می نگرد.

مشکل دیگر

گسترش دامنۀ جنگ در هلمند در کنار رقم تکاندهندۀ تلفات غیر نظامیان، هزاران خانواده را در محلات درگیر جنگ مجبور به ترک خانه و روستای شان کرده است.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند می گوید که کمیسیونی برای کمک رسانی برای حدود سه هزار خانوادۀ بیجا شده ایجاد گردیده است، اما بیجا شدگان از نرسیدن کمک ها شاکی اند.

عبدالحمید یکی از بیجا شدگان ولسوالی سنگین می گوید که هیچ گونه کمکی با آنان صورت نگرفته است و در حالیکه جنگ هنوز هم ادامه دارد، مردم ولسوالی های شمال هلمند آواره و به دور از خانه و روستای شان به سر می برند.

از جانب دیگر عملیات در ولسوالی های سنگین و موسی قلعه و چند ولسوالی دیگر در شمال هلمند مقارن با فصل کشت و کار و جمع آوری حاصلات نیز است.

هاشم الکوزی یکی از سران قومی و بیجا شدگان ولسوالی سنگین می گوید که اکنون در چند ولسوالی جنگ جریان دارد و اگر مردم باغ و کشتزار خود را آبیاری نتوانند، خسارۀ دیگر مالی را متحمل خواهند شد.

عملیات ولایت هلمند آزمایش بزرگ توانمندی نیرو های امنیتی افغان در پیشبرد مستقلانۀ عملیات ضد شورشی است، زیرا نگرانی هایی وجود داشت که در پی خروج کامل سربازان خارجی از افغانستان، قوای مسلح نوپای افغانستان به تنهایی یارای مبارزه با شورشگری طالبان را نخواهند داشت.

در گذشته توقف جنگ در ماه رمضان به خاطر تقدس این ماه پیشینه داشته است، اما اینبار به نظر نمی رسد که هم نیرو های حکومتی و هم شورشیان دست از تبادل آتش و درگیری بردارند. در این میان بیشترین قربانی را غیر نظامیان بی گناهی می دهند که از آنان به صفت سپر انسانی کار گرفته می شود.

XS
SM
MD
LG