لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ تاریخی اختیارالدین در هرات افتتاح شد


ارگ تاریخی اختیارالدین در هرات افتتاح شد
ارگ تاریخی اختیارالدین در هرات افتتاح شد

قلعه اختیار الدین که به ارگ هرات موسوم است، روز یكشنبه بعد از گذشت سال ها دو باره افتتاح شد.

مراسم افتتاح قلعه اختیارالدین در هرات با حضور سفیر ایالات متحده امریكا در افغانستان، اراكین بلند پایه كشورهای آلمان، ایتالیا ، هند و وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان برگزار شد.

رایان كراكر سفیر امریكا در افغانستان در این مراسم، بازسازی ارگ تاریخی هرات را یكی از پر هزینه ترین پروژه های فرهنگی در افغانستان خوانده افزود "ایالات متحده به خاطر بازسازی قلعه اختیارالدین یكی از بزرگترین پول های سفارت ایالات متحده امریكا در بخش بازسازی ابده های تاریخی را به مصرف رسانده است. ما همچنان در دو سال گذشته ده میلیون دالر امریكایی را برای حمایت از ساحات تاریخی و باستانی در افغانستان به مصرف رسانده ایم."

سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز ایالات متحده را یكی از كشورهای بزرگ كمك كننده در عرصه بازسازی فرهنگی افغانستان برشمرده گفت " افغانستان مملكتی است كه از یك طرف تا طرف دیگرش آنقدر آثار بزرگ دارد كه می توانیم بگوییم افغانستان یك موزیم بزرگ است و من از دوستان امریكایی به خاطر سهمگیری شان در ساختن بنای ارگ هرات بسیار تشكر می كنم. ایالات متحده تنها ارگ هرات را آباد نكرده است بلكه در اولین پروژه هایی كه ۹ سال پیش وزارت اطلاعات و فرهنگ روی دست گرفت، دوستان امریكایی سهم بسیار خوبی گرفتند."

افتتاح قلعه تاریخی اختیارالدین با گشایش موزیم و آرشیف ملی هرات نیز همزمان شده بود.

داوود صبا والی هرات نیز از حراست آثار باستانی موجود در این ارگ وعده سپرد.

آقای صبا افزود " امروز هر افغان به خود می بالد، وقتی میراث گرانبهای فرهنگی اجدادمان را كه ما در ولایت هرات پاسدار او هستیم به نمایش گذاشته می شود. هر قطعۀ از آثار فرهنگی كه در این موزیم به نمایش گذاشته شده ریشه فرهنگی ماست و ما با ملت افغانستان می کنیم که از هر برگ این میراث به مثابه ناموس ملت خود پاسداری خواهیم كرد."

قلعه اختیارالدین درسال ۱۳۴۲ شمسی برای اولین بار توسط سازمان یونسکو مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت که با کودتای هفتم ثور و آغاز جنگ، این قلعه تبدیل به مرکز نظامی شد.

بعد از فروکش کردن جنگ در افغانستان و ارتباط دوباره ولایت هرات با سازمان یونسکو در سال ۲۰۰٧ میلادی، این قلعه مجدداً به کمک مالی ایالات متحده مورد ترمیم قرار گرفت.

از سال ۲۰۰۲ میلادی به اینسو ایالات متحده امریكا ۴۰۰ میلیون دالر امریكایی را در ولایت هرات به مصرف رسانده است.

XS
SM
MD
LG