لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش عواید هرات در اثر تعزیرات غرب بر ایران


رییس گمرك ولایت هرات از كاهش عواید آن گمرك در شش ماه نخست سال روان خبر می دهد که به گفتۀ وی این حالت از تعزیرات غرب بر ایران ناشی می شود.

گمرك ولایت هرات در غرب افغانستان یكی از بنادر مهم آن كشور محسوب می شود، كه همه روزه اموال وارداتی تاجران از بندر اسلام قلعه – هم مرز با كشور ایران – در این گمرك تشریح و بعد وارد ولایت هرات می شود.

هرات در سالیان اخیر همواره توانسته است نزدیك به یك پنجم درآمد داخلی افغانستان را تامین كند كه بیشتر آن به عایدات گمرك هرات مربوط است.

پس از گذشت نیمه اول سال روان، خلیق الله، رییس گمرك هرات از كاهش عواید این اداره تا حدود یك میلیارد افغانی نسبت به سال گذشته در همین زمان خبر می دهد.

او می گوید که این رقم ، كاهش 14 فیصدی عواید گمرك هرات را نشان می دهد كه تنها 10 فیصد آن مربوط به تحریم های كشور ایران است.

رئیس گمرک هرات ابراز نگرانی کرد که این تعزیرات نافذ بر ایران، ولایت های فراه و نیمروز را نیز متاثر خواهد ساخت.

خلیق الله همچنان افزایش نا امنی ها در هرات، باز شدن راه بندر كراچی به ولایت ننگرهار و منع واردات موترهای مدل پایین را عوامل دیگر كاهش عایدات گمرك هرات عنوان کرد.

تاثیرات دیگر

همزمان حاجی سیروس علاف، معاون اتاق های تجارت ولایت هرات نیز از توقف صادرات تاجران افغان به كشور ایران به دلیل كم بها شدن تومان ایرانی خبر می دهد.

علاف می گوید که شماری از شرکت های ایرانی قراردادهای خود را با طرف افغان فسخ كرده اند.

از سوی دیگر حاجی عبدالله دشتی، رئیس اتحادیه صرافان هرات به رادیو آشنا گفت که شمار زیادی از صرافان آن ولایت و مهاجرانی كه اقارب شان در ایران هستند، همزمان با پایین رفتن بهای تومان ایرانی متضرر شده اند.

رییس اتحادیه صرافان هرات می گوید که همزمان با تعزیرات وارده بر ایران، دالر هم در بازار هرات کم شده است.

این نگرانی ها در حالی مطرح می شود كه مسئولان پولیس سرحدی در ولایت هرات گفته اند که برای جلوگیری از سرازیر شدن دالر آمریکایی به ایران، در مناطق مرزی با آن كشور محدودیت انتقال دالر را اعمال می كنند.
XS
SM
MD
LG