لینک های دسترسی

Breaking News

تابلیت های ویتامین - مفید یا مضر؟


اشتهارات در مورد دواهای افزایش دهندۀ قدرت جنسی یا هم باختن وزن اضافی بدن و لاغر شدن فقط با اخذ روزانه یک تابلیت یا کپسول "مفید و بی ضرر" را شاید اکثریت افراد خوانده یا هم در پرده های تلویزیون تماشا کرده باشند.

پژوهش‌ جدیدی که در "ژورنال انجمن طبی امریکا" نشر شده است، از موجودیت مواد تایید و تنظیم ناشده در شماری از این محصولات خبر داده است که بر بنیاد این گزارش "نگرانی جدی صحت عامه" را ایجاد کرده است.

دانشمندان در این تحقیق –از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶- کم از کم ۷۷۶ نوع متمم غذایی را شناسایی کردند که حاوی ترکیبات پنهانی مضر بود. حدود ۴۶ درصد این محصولات برای عملکرد جنسی، ۴۱ درصد برای باختن وزن و ۱۲ درصد دیگر هم برای بزرگ کردن عضلات بدن بود.

موجودیت "داپوکسیتین" مشتق دوایی ضد افسردگی که در ایالات متحده منع می باشد، در شماری از این متمم‌ها یکی از موارد نگرانی دانشمندان بود.

همچنان "سلدنافیل" که مواد اصلی دوای اقتدار جنسی مردان است، در این محصولات دیده شد که مصرف آن برای فردی که فشار بلند خون یا تکلیف قلبی دارد، جداً زیانبار پنداشته می‌شود.

یا هم شماری از مشتقات ضد چاقی حاوی "سیبوترامین" بود. سیبوترامین به دلیل خطرات جدی که بالای قلب و رگ‌ها دارد، در سال ۲۰۱۰ در فهرست دواهای ممنوعه در ایالات متحدۀ امریکا شامل شد.

متمم‌های غذایی، هرچند به گونۀ دوا و به شکل تابلیت و کپسول تولید می‌شود، دوا نبوده و در واقع غذاهای حاوی ویتامین‌ها، منرال‌ها و محصولات گیاهی است که اکثریت آن پیش از عرضه به بازار هیچ گونه آزمایش مصوونیت و موثریت را پشت سر نمی‌گذراند.

چندین مورد دیگر در این گزارش ثبت شده است، که ادارۀ مصوونیت مواد غذایی و دوایی ایالات متحدۀ امریکا، به دلیل بروز حالات وخیم صحی و شکایت مصرف کنندگان، به تولید کنندگان این محصولات هشدار صادر کرد و تولیدات آنان را از قفسچه های فروشگاه ها جمع کرد.

تخمین زده می‌شود که نصف مردم امریکا یک نوعی از این متمم‌های غذایی را مصرف کرده و تحقیق کنندگان تخمین می‌زنند که اکنون کار و بار تولید و فروش این محصولات به یک صنعت ۳۵ میلیارد دالری مبدل شده است.

با این همه، دفی مک کی، معاون علمی شورای مسوول تغذیه، که مسوول تنظیم متمم‌های غذایی در ایالات متحده است، استدلال می‌کند که در میان ۸۰ هزار نوع متمم غذایی، موجودیت ۷۷۶ محصول تقلبی جدی است، اما گسترده نیست.

پژوهش جدید همچنان خاطر نشان کرده است که در پشت بسته های تقریباً تمام این دواها "کاملاً طبیعی و بی ضرر" نوشته شده است، حالانکه مصرف آن برای کسیکه مشکل صحی می داشته باشد یا دوایی را به سفارش داکتر اخذ می کند، می تواند سبب مشکلات جدی شود.

این پژوهش سفارش می‌کند تا از مصرف خودسرانه و غیرضروری متمم‌های دوایی پرهیز شده و افراد، به ویژه کسانیکه مبتلا به بیماری های دیگر اند، قبل از مصرف هر یک از این متمم‌ها با داکتر خود مشورت کنند.

XS
SM
MD
LG