لینک های دسترسی

Breaking News

مصرف دوای یونانی ممکن سبب آسیب جگر شود – پژوهش


در شماری از کشورهای جهان حدود ۸۰ درصد جمعیت از دواهای سنتی گیاهی استفاده می‌کنند
در شماری از کشورهای جهان حدود ۸۰ درصد جمعیت از دواهای سنتی گیاهی استفاده می‌کنند

از هر پنج مورد آفت جگر که از تاثیر مواد کیمیایی ناشی می‌شود، یک مورد یا ۲۰ درصد آن به مصرف دواهای گیاهی یونانی ربط می‌گیرد.

پژوهش جدیدی ضمن بیان این نکته دریافته است که مردم در تقریباً تمام کشورهای جهان، عمدتاً در آسیا و افریقا، از این محصولات گیاهی استفاده می‌کنند.

افزون بر این، مصرف سترویدهای انابولیک که به گونۀ غیرقانونی و مصنوعی تولید شده و ورزشکاران به خاطر رشد عضلات و بهبود کارکرد ورزشی به آن رو می‌آورند و سبب آفت جگر می‌شود، رو به افزایش است.

ویکتور ناوارو، رئیس شبکۀ صحی انشتین در ایالات متحده در پاسخ به ایمیلی به خبرگزاری رویترز نگاشته است که مصرف همزمان چندین دوای گیاهی و یا هم مصرف دوامدار تنها یک دوای گیاهی زیانبار است.

مشکل عمده این است که آسیب جگر تدریجی بوده و برخی اوقات ماه‌ها و حتا سال‌ها را در بر می‌گیرد تا آفت جگر انکشاف یابد، یعنی تا زمانیکه مشکل پیشرفته نشده است، بیماران هیچ گونه نشانۀ مرضی نمی‌داشته باشند.

با پیشرفت آفت نزد بیمار خستگی، خارش جلد، دلبدی، استفراغ و رفته رفته زردی، تراکم مایعات در بدن، خونریزی و تشوشات روانی پیدا می‌شود.

شاید برخی دوا های طب عصری نیز سبب آفت جگر شوند، اما آنچه در مورد دواهای طبی ثابت شده است، تاثیر سودبخش درمانی آن است، حالانکه بسیاری دواهای گیاهی بدون اینکه مفاد آن تثیبت شده باشد فقط به خاطری که به ساده‌گی قابل دسترس است و مصرف آن منوط به مشورۀ کارمند آموزش‌دیدۀ طبی نیست، به پیمانۀ گسترده به مصرف می‌رسد.

در همین حال به گفتۀ سمنتا هلر متخصص تغذیه در مرکز طبی پوهنتون نیویارک تمام متمم‌های غذایی و مشتقات دوایی گیاهی بد و مضر نیست. او می افزاید که باید هم فروشنده‌گان این مشتقات دانش و صداقت کافی داشته و هم مصرف کننده‌گان نا فهمیده و خودسرانه از این مواد استفاده نکنند.

سازمان جهانی صحت گزارش می‌دهد که در شماری از کشور های آسیایی و افریقایی حدود ۸۰ در صد جمعیت برای مراقبت های ابتدایی صحی، به طبابت یونانی و دوا های سنتی وابسته استند.

این نهاد جهانی و کشورهای عضو آن برای شامل ساختن دواهای سنتی گیاهی در نظام عصری صحی کشورها تلاش می‌کنند تا از یک سو محصولات و روش های طب سنتی قانونمند شود و از سوی دیگر مصوونیت و کیفیت این خدمات بهبود یابد.

بر اساس آماری که سازمان جهانی صحت ارایه کرده است، دواهای سنتی گیاهی یا یونانی در جهان سالانه ۶۰ میلیارد دالر درآمد دارد که چین به تنهایی یک چهارم این بازار را به خود اختصاص داده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG