لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های پیشین افغان جایدادهای میلیون دالری در خارج دارند-وال‌استریت ژورنال


روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که مقام‌های ارشد حکومت پیشین افغانستان، در سال‌های پسین و پیش از آنکه آن کشور به دست طالبان سقوط کند، میلیون‌ها دالر را صرف خریداری خانه‌های مجلل در ایالات متحده، ترکیه، امارات متحدۀ عرب و سایر کشورها کرده اند.

بر اساس گزارش این رسانه که بر بنیاد اسناد عامۀ ایالات متحده، مصاحبه‌ها و دیگر مدارک تهیه شده است، بسیاری از چهره‌های حلقۀ نزدیک به محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، شماری از فرماندهان پیشین جهادی و اعضای شورای ملی پیشین افغانستان در بیرون از آن کشور زندگی مجلل دارند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که بر اساس مدارک شرکت‌های املاک در ایالات متحده، اکلیل حکیمی، وزیر مالیۀ حکومت پیشین افغانستان، تنها در ایالت کالیفورنیا ۱۰ جایداد خریداری کرده است و ارزش مجموعی این جایدادها به بیش از ۱۰ میلیون دالر می‌ رسد.

گزارش حاکی است که پس از کناره گیری آقای حکیمی از سمت وزارت مالیۀ افغانستان، او یکجا با همسرش، سلطانه حکیمی، هشت جایداد شان در ایالات متحده را به نام شرکت "زلا گروپ" کردند که این شرکت از خانم سلطانه می‌باشد.

در گزارش وال‌استریت ژورنال آمده است که آقای حکیمی به ایمیل‌های این رسانه و ابراز نظر در مورد یافته‌های مرتبط به جایداد‌هایش در امریکا تبصره‌ای نکرده است. آقای حکیمی تا کنون به تماس صدای امریکا برای ابراز نظر در مورد گزارش وال‌استریت ژورنال نیز پاسخ نداده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، خالد پاینده، سرپرست وزارت مالیه در حکومت پیشین افغانستان دو خانه در حومه شهر واشنگتن دی سی خریده است که ارزش مجموعی این دو جایداد، بر اساس تخمین یک ویب سایت معلومات خریداری املاک، به بیش از یک میلیون دالر می‌رسد.

آقای پاینده که پس از آمدن به امریکا، برای تامین مصارف خانواده‌اش برای مدتی رانندگی اوبر می‌کرد، در پاسخ به ایمیلی به وال استریت ژورنال نگاشته است که "داشتن خانه‌ای [که دارای رهن و قسط ماهوار است] و خانۀ کرایی لزوماً به این معنا نیست که شما با مشکلات جریان نقدی مواجه نشوید."

یک روز پس از نشر گزارش، پس از نشر گزارش وال‌استریت ژورنال، آقای پاینده با نشر بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفته است که این رسانه، معلوماتی را که وی فراهم کرده نادیده گرفته است.

آقای پاینده گفته است که در این مقاله زمان خریداری جایدادهای متعلق به وی که پیش از آغاز کارش به صفت سرپرست وزارت مالیۀ افغانستان بوده است "عمداً" ذکر نشده است.

این مقام پیشین افغان نگاشته است که پیش از کار در حکومت افغانستان، برای بیش از یک دهه در سازمان‌های بین‌المللی چون بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی و ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی کار کرده و تمام پول‌هایش را که به گونۀ شفاف و از طریق سیستم سویفت به امریکا انتقال داده است.

آقای پاینده گفته است که معلومات "گمراه‌کنندۀ" گزارش وال‌استریت ژورنال به اعتبار وی صدمه زده و از این رسانه خواسته است که با مستنداتی که وی ارایه کرده است، گزارش اصلاح شود.

در گزارش وال‌استریت ژورنال همچنین آمده است که مارشال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست جمهوری در حکومت پیشین، نیز یک قصر مجلل در یک ساحۀ اشرافی شهر انقره، پایتخت ترکیه، دارد. گزارش حاکی است که زمان خریداری این جایداد آقای دوستم در ترکیه مشخص نیست و سخنگویان وی از ارایۀ پاسخ به پرسش وال‌استریت ژورنال در این مورد خودداری کرده اند.

این روزنامۀ امریکایی، بر بنیاد سوابق املاک دوبی، همچنان از خریداری خانه‌های مجلل توسط مقام‌های حکومت پیشین افغان در امارات متحدۀ عرب پرده برداشته است.

در گزارش آمده است که مصطفی مستور، وزیر پیشین اقتصاد افغانستان، اپارتمانی در ساحۀ مشهور دوبی مریانا در شهر دوبی خریداری کرده است. آقای مستور به ژورنال گفته است که این جایداد را پیش از آنکه به صفت وزیر اقتصاد گماشته شود، خریداری کرده است.

آقای مستور که اکنون در اپارتمان شخصی خود در شهر استانبول ترکیه زندگی می‌کند و چند ماه پیش از سقوط جمهوریت آن را خریداری کرده است، به وال استریت ژورنال گفته است: "هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. آن تنها سرمایه‌گذاری من در دوبی است."

به همین ترتیب وال استریت ژورنال گزارش داده است که عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، هم اکنون در اپارتمان شخصی‌اش در ساحۀ قیمتی و مشهور "پام" شهر دوبی زندگی می‌کند. یک سخنگوی آقای عطا به وال استریت ژورنال گفته است که این اپارتمان یگانه جایداد این مقام پیشین افغان در بیرون از افغانستان است.

این در حالی است که هفتۀ گذشته سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارشی گفته است که در آستانۀ سقوط حکومت پیشین افغانستان ده‌ها میلیون دالر پول از ادارات مختلف آن کشور، به شمول پنج میلیون دالر از ریاست جمهوری و حدود ۷۰ میلیون دالر پول عملیاتی ریاست امنیت ملی، ناپدید شده است و تا حال هیچ اثری از پول‌های مفقود شده وجود ندارد.

در گزارش سیگار آمده است که ادعا در مورد اینکه گویا محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، هنگام فرار از این کشور کم و بیش ۱۶۹ میلیون دالر را با خود برده است، "بعید از حقیقت'' به نظر می رسد. در این گزارش آمده است: "هرچند سیگار پی برده است که یک مقدار پول نقد از قصر ریاست جمهوری به هیلیکوپتر‌های حامل [غنی و همراهانش] بار زده شده بود،‌ شواهد نشان می‌دهد که این مبلغ از یک میلیون دالر تجاوز نکرده و شاید چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار دالر بوده است."

XS
SM
MD
LG