لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا پیشنهاد بایدن در مورد اقامت دایمی به مهاجران افغان‌ را بررسی نکرد 


مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده پیشنهاد جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در خصوص زمینه‌ سازی برای اقامت دایمی به مهاجران افغان را بررسی نکرد.

قرار بود روز گذشته ۱۰ می (۲۰ ثور) مجلس نمایندگان کانگرس در این خصوص رایگری کند، اما این پیشنهاد به رایگیری گذاشته نشد.

برخی از اعضای مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه در مورد تحقیقات امنیتی سوابق مهاجران اظهار نگرانی کردند.

رییس جمهور ایالات متحده هفتهٔ گذشته از کانگرس خواست تا به ده‌ها هزار مهاجر افغان که در پی عملیات تخلیه از افغانستان به امریکا انتقال داده شده اند، زمینهٔ کسب اقامت دایمی را مساعد سازد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، اگر این پیشنهاد تصویب می‌شد، افغان‌هایی که از تاریخ ۳۱ جولای سال ۲۰۲۱ تا ۲۰ سپتمبر سال ۲۰۲۲ وارد امریکا شده بودند، می‌توانستند در نهایت برای کسب اقامت دایمی امریکا درخواست بدهند.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، بیش از ۷۰ هزار شهروند افغان به امریکا منتقل شدند که برای اکثریت آنان برای دو سال اقامت مشروط بشردوستانه داده شده است.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در ماه مارچ اعلام کرد که با در نظرداشت وضعیت "رو به وخامت امنیتی و اقتصادی" در افغانستان، مهاجران تازه وارد افغان می‌توانند که در پایان اقامت موقت دو ساله در امریکا، برای اقامت ۱۸ ماهۀ دیگر در ایالات متحده درخواست بدهند و در این جریان آنان اجازۀ کار را خواهند داشت.

وزارت امنیت داخلی امریکا گفته است که آنعده افغان‌هایی که از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ مارچ ۲۰۲۲ وارد ایالات متحده شده اند، واجد شرایط دریافت اقامت موقت محافظتی پنداشته شده و کسانیکه پس از ۱۵ مارچ ۲۰۲۲ به امریکا منتقل می‌شوند، شامل این برنامه نمی‌شوند.

نگرانی‌هایی وجود دارد که هزاران مهاجر تازه وارد افغان به ایالات متحده، مسیر قانونی برای کسب اقامت دایمی امریکا را نداشته و با خطر رد درخواست پناهندگی و اخراج از امریکا روبرو خواهند شد.

پیش از پیشنهاد رییس جمهور بایدن، سازمان عفو بین المللی از اقامت موقت بشردوستانه برای مهاجران افغان استقبال کرده و گفته بود که کانگرس امریکا به گونۀ فوری، قانونی را تصویب کند که بر اساس آن مهاجران افغان بتوانند تابعیت امریکا را به دست بیاورند.

بیش از ۲۰۰۰ شهروند افغان که با ویزه‌های تحصیلی، کاری و سیاحت وارد امریکا شده‌اند و اکنون به دلیل مسلط شدن طالبان بر افغانستان، قادر به برگشت به کشور شان نیستند نیز واجد شرایط برنامۀ اقامت موقت بشردوستانه شناخته می‌شوند.

اگر پیشنهاد رییس جمهور بایدن تصویب می‌شد، خانواده‌های تازه وارد افغان می‌توانستند پس از سپری کردن یک سال در این کشور و گذشت از روند تحقیقات امنیتی، برای کسب اقامت دایمی درخواست بدهند.

XS
SM
MD
LG