لینک های دسترسی

Breaking News

ادارۀ مهاجرت امریکا درخواست صدها افغان را رد کرده است


ادارۀ فدرال خدمات مهاجرت و شهروندی ایالات متحده (USCIS) در چند هفتۀ اخیر، درخواست صدها شهروند افغان را رد کرده است که خواستار اقامت موقت بشردوستانه به امریکا شده بودند.

مدافعان حقوق مهاجران استدلال می‌کنند که با این رویکرد، حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به وعدۀ خود مبنی بر کمک به افغان‌های آسیب‌پذیر پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، پابند باقی نمانده است.

کیتلین رووی، وکیل مهاجرت در ایالت تکزاس به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که به تازگی درخواست پنج موکل وی به شمول یک منسوب پیشین پولیس افغانستان رد شده است.

ویکتوریا پالمر، سخنگوی USCIS گفته است که پس از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، این اداره بیش از ۳۵ هزار درخواست اقامت موقت بشردوستانه را عمدتاً از افغان‌ها دریافت کرده است که پس از طی مراحل شمار اندک این درخواست‌ها، تا کنون ۴۷۰ درخواست رد و کم و بیش ۱۴۰ درخواست دیگر به گونۀ مشروط قبول شده است.

خانم پالمر گفت که همه ساله حدود ۲۰۰۰ نفر از سرتاسر جهان به اقامت موقت بشردوستانه به ایالات متحده درخواست می‌دهند که از آن میان USCIS تنها حدود ۵۰۰ درخواست را می‌پذیرد.

همزمان با این، برنامۀ انتقال افغان‌های آسیب‌پذیر به امریکا ادامه داشته و پس از پایان ماموریت تخلیۀ نظامی در ۳۰ اگست، تا کنون حدود ۲۲۰۰ شهروند افغان به ایالات متحده منتقل شده اند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که در سال مالی ۲۰۲۲ کم و بیش ۹۵ هزار شهروند افغان در ایالات متحده اسکان مجدد داده خواهند شد که بخش زیاد این افغان‌ها در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان بیرون شده اند. مقام‌های امریکایی گفته اند که پیشینۀ تمام مهاجران تازه وارد افغان به گونۀ جدی بررسی می‌شود.

در حالیکه خانم پالمر گفته است که برنامۀ اقامت موقت بشردوستانه عموماً برای حالات بی‌نهایت اضطراری است و نمی‌توان آن را به صفت یک روند مهاجرتی کار گرفت، مدافعان حقوق مهاجران استدلال می‌کنند که اقامت موقت بشردوستانه گزینۀ مطلوب برای افغان‌های آسیب‌پذیر است که در داخل افغانستان گیرمانده اند.

مشکل دیگر این است که اگر این افغان‌ها به کشور سوم رفته و به سفارت‌خانه‌های امریکا برای مهاجرت یا هم اقامت موقت بشردوستانه درخواست بدهند، طی مراحل درخواست آنان ممکن چندین سال را در بربگیرد که بی گمان اکثر متقاضیان توان تامین مخارج در کشور سوم را نخواهند داشت.

هوگی مهمند، وکیل امور مهاجرت که مسوول یک پروژۀ کمک به مهاجران افغان است، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که گروهی که وی آن را مدیریت می‌کند،هزاران درخواست اقامت موقت بشردوستانه برای موکلین افغان به USCIS فرستاده است و تا کنون تنها شاهد دریافت پاسخ‌های رد بوده اند.

اکنون برخی وکلا و گروه‌های مدافع امور مهاجرت دلسرد شده و از ارسال درخواست اقامت موقت بشردوستانه به USCIS دست کشیده اند. چیارا سنت پییر، وکیل همکار با یک ادارۀ اسکان مجدد مهاجران به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که موکلین وی حس می‌کنند که وارد یک نبرد "غیرقابل پیروزی" اند.

XS
SM
MD
LG