لینک های دسترسی

Breaking News

آیا روسیه به طالبان پول می‌پرداخت؛ کانگرس از ادارات استخباراتی امریکا وضاحت خواست


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا از ادارات استخباراتی این کشور خواستار توضیحات در مورد گزارش نیویارک تایمز شد که در آن گفته شده است که ادارهٔ استخبارات روسیه برای کشتن امریکایی‌ها در افغانستان به تندروان مرتبط با طالبان، پول می‌پرداخت.

خانم پلوسی روز دوشنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) طی یک نامهٔ به جان رتکلف، رییس ادارهٔ استخبارات ملی و جینا هاسپل، رییس ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده خواستار گزارش دهی در این مورد شد.

دو روز پیش، نیویارک تایمز گزارش داده بود که استخبارات ایالات متحده یافته است که ادارهٔ استخبارات نظامی روسیه در مقابل کشتن نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان به تندروان مرتبط به گروه طالبان پول پرداخت می‌کرد.

در نامهٔ خانم پلوسی به روسای ادارات استخباراتی امریکا آمده است: "کانگرس و کشور همین اکنون جواب می‌خواهند. بنابراین من درخواست میکنم که به گونهٔ فوری به تمام نمایندگان کانگرس گزارش داده شود. "

روزنامهٔ نیویارک تایمز به نقل از مقاماتی که نام شان ذکر نشده نگاشته بود که در مورد این یافته‌ها در ماه مارچ به دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گزارش داده شد، اما او تا حال تصمیم نگرفته است که به این موضوع چگونه پاسخ ارایه کند.

اما یک روز پس از نشر گزارش نیویارک تایمز، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده این گزارش را جعلی خواند.

رییس جمهور ترمپ در یک تویت چنین نوشت: "هیچ کسی به من، به معاون رییس جمهور پنس یا رییس دفتر، مارک میدوس در مورد حملات به اصطلاح توسط روسی‌ها برنیروهای ما در افغانستان گزارش نداده و نه گفته است؛ طوری که خبرهای جعلی نیویارک تایمز از طریق 'منابع ناشناس' گزارش داده است. همگان آنرا رد می‌کنند و حملات زیادی بر ما صورت نگرفته است..."

آقای ترمپ دیروز نیز در یک تویت نوشت که نیویارک تایمز منبع این گزارش‌اش را فاش کرده نمی‌تواند زیرا کسی اصلاً وجود نداشته باشد.

گروه طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای این گزارش را رد کرد و آنرا شایعه خوانده است.

در گزارش نیویارک تایمز آمده است که مقامات استخباراتی امریکا به این باور اند که قطعه ۲۹۱۵۵، شاخه‌ای از ادارهٔ استخبارات نظامی روسیه، در دادن پول انعام به تندروان شامل است.

اما کرملین این گزارش را رد کرده و آنرا اتهامات بی اساس خوانده است.

در همین حال دفتر سر مفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانسان (سیگار) در گزارش ربع نخست سال ۲۰۲۰ به کانگرس نوشته است که از اول اکتوبر سال ۲۰۰۱ تا ۱۷ اپریل سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۴۳۹ امریکایی در افغانستان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG