لینک های دسترسی

Breaking News

الکول چگونه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟


نوشیدن الکول سبب تولید مواد کیمیایی سرطان‌زا در بدن می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب‌های دایمی ارثی در "دی ان ای" حجرات بنیادی شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دانشمندان بریتانیایی پس از دادن الکول به موش‌ها در لابراتوار پی بردند که است‌الدیهاید ، مواد کیمیایی که در اثر تجزیۀ الکول در بدن تولید می‌شود، سبب آسیب‌های ارثی بر دی ان ای موش ها می‌شود.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که مصرف الکول موجب رشد هفت نوع سرطان به شمول سرطان پستان و سرطان روده می شود.

کتین پیتال که رهبری این تیم پژوهشی را بر عهده دارد، گفته است که "برخی سرطان ها به دلیل آسیب های که بهDNA سلول بدن رسیده، رشد می کند. در حالیکه بعضی از آسیب ها به شکل تصادفی رخ می دهد، یافته های ما نشان می دهد که نوشیدن الکول می تواند خطر چنین آسیب ها را افزایش دهد."

سازمان جهانی صحت مصرف الکول را زمرۀ گروه "درجه یک" عامل سرطان زا قرار داده و گفته است که "شواهد متقاعد کنندۀ" وجود دارد که نوشیدن الکول باعث ایجاد سرطان می شود.

بر اساس یک تحقیق که نتایج آن در سال ۲۰۱۱ به نشر رسید، مصرف الکول مسوول چهار در صد همۀ امراض سرطانی در بریتانیا قلمداد شده که شامل حدود ۱۲۸۰۰ مورد در سال می شود.

به گفتۀ آقای پیتال زمانیکه سلول های بنیادی سالم معیوب شوند، چنین وضعیت می تواند احتمال بروز سلول های سرطانی را افزایش دهد.

واکنش بدن در برابر الکول

محققین همچنین تلاش کردند تا در یابند که بدن چگونه در برابر آسیبی که ناشی از مصرف الکول میبیند، از خود حفاظت می کند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که انزایم موسوم به aldehyde dehydrogenasesدر خط مقدم دفاع در برابر آسیب های ناشی از مصرف الکول قرار می گیرد. این نوع انزایم ها، اسیت‌الدیهاید را به اسیتیدها پارچه می کند و سپس از آن به حیث منبع انرژی استفاده می کند.

در این تحقیق، زمانیکه الکول به موش هایی داده شد که با کمبود انزایم aldehyde dehydrogenases مواجه بودند، معلوم شد که دی ان ای آنان چهار برابر بیشتر از موش هایی آسیب دیده است که انزایم نورمال aldehyde dehydrogenases به قدر کافی در بدن شان وجود داشته است.

به گفتۀ آقای پیتال، خط دوم دفاعی به شکل یک رشته از سیستم ترمیم دی ان ای وجود دارد که در اکثر اوقات قادر است تا دی ان ای های آسیب دیده را ترمیم کند.

اما در برخی موارد، افراد به خصوص در کشور های جنوب شرق آسیا، سیستم ترمیم آنان خوب کار نمی کند و قادر نیست به صورت موثر "دی ان ای" های آسیب دیده را ترمیم کند.

آقای پیتال تاکید کرد که "باید به یاد داشته باشیم که پاکسازی الکول در بدن و ترمیم سیستم دی ان ای، سیستم کامل نیست و الکول می تواند موجب انواع مختلف سرطان شود—حتی در میان افرادیکه سیستم میکانیزم دفاعی شان سالم است."

XS
SM
MD
LG