لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: افراد دارای معلولیت در افغانستان به کمک‌های بشری دسترسی ندارند


دیدبان حقوق بشر با اشاره به زلزلهٔ اخیر در جنوب شرق افغانستان از عدم دسترسی افراد دارای معلولیت به کمک‌های بشری اظهار نگرانی کرده است.

این سازمان امروز دوشنبه ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) در گزارشی گفته است که هنگام وقوع آفات طبیعی، افراد دارای معلولیت، اغلباً در زمینۀ دسترسی به کمک‌های بشردوستانه مانند غذا، بهداشت و کمک‌های صحی با موانعی روبرو استند.

دیدبان حقوق بشر گفته است: "باوجویکه [افراد دارای معلولیت] اغلب به عنوان یک گروه در معرض خطر برجسته می‌شوند، در افغانستان آماری پس از زلزله در مورد نیازهای افراد دارای معلولیت وجود ندارد و بسیاری از ارسال کمک‌ها کنار گذاشته شده اند."

گزارش تاکید کرده است که نهادهای امدادرسان و گروه‌های حقوقی افراد دارای معلولیت باید با هم کار کنند تا اطمینان حاصل شود که کمک‌ها بدون تبعیض به همه می‌رسد.

یک زن افغان که سازمانی به رهبری افراد دارای معلولیت را تاسیس کرده و پس از تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱ مجبور به فرار از کشورش شده، به دیدبان حقوق بشر گفته است: "فکر می‌کنم افراد دارای معلولیت در طول برنامه‌های کمک و نجات رها شده‌ اند، زیرا هیچ‌کس تلاش نکرد تا افراد دارای معلولیت را از بین همه افراد آسیب دیده تشخیص دهد. پس از زلزله، بسیاری از بازماندگان دارای معلولیت، از جمله افرادی که به دلیل زلزله دچار معلولیت شده‌ اند، اکنون به حمایت فوری صحی برای آسیب‌ها، دسترسی به خدمات توان‌بخشی و وسایل کمکی نیاز دارند."

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است که از زمان تسلط طالبان و با توجه به نقض جدی حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران توسط این گروه، دولت‌ها برای تامین بودجه برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این حال این سازمان گفته است که پرداختن به نیازهای بشردوستانه باید از سیاست به رسمیت شناختن و مشروعیت طالبان جدا نگه داشته شود، در غیر این صورت "افراد دارای معلولیت و سایر افراد در معرض خطر" بار عمده این بحران را متحمل خواهند شد.

XS
SM
MD
LG