لینک های دسترسی

Breaking News

مردم از قیم بلند مواد غذایی و نفت در افغانستان شاکی اند


افزایش سرسام‌آور قیمت مواد ارتزاقی و نفت در افغانستان بر مشکلات مردم این کشور که از قبل با خشکسالی، بیکاری و وضع نابسامان اقتصادی دست و گریبان بودند، افزوده است، تا حدی که شماری از مردم می‌گویند که حتا توانایی پرداخت کرایه موتر را هم ندارند.

در ماه‌های اخیر قمیت تیل دیزل حدود ۱۳.۴ در صد و قیمت تیل پترول حدود ۱۶.۴ در صد هر ماه افزایش یافته است. و هنگام تهیه این گزارش، قیمت یک لیتر تیل دیزل به ۱۰۱ افغانی و یک لیتر تیل پترول به ۸۵ افغانی رسیده بود.

در حالیکه درآمد متوسط یک شخص کمتر از ۲۰ هزار افغانی در یک ماه می‌باشد، مردم از افزایش قیمت مواد ارتزاقی و نفت در کشور شکایت دارند.

واقف نوری، یکتن از باشندگان شهر کابل هفته گذشته هزاران افغانی را تنها صرف رفتن به محل کارش کرده است. آقای نوری می‌گوید: " قیمت نفت در حالی بالا می‌رود که ما به مشکل می توانیم امرار معاش کنیم. هفته گذشته ۵۰۰۰ افغانی مصرف تیل برای رفتن به محل کارم شد. معاش ماهانۀ من حتا مصرف تیل را تکافو نمی‌کند".

فواد احمد باشنده دیگری کابل، گفت که مردم به دلیل بلند رفتن قیمت تیل، اکنون از موتر کمتر استفاده می‌کنند. او گفت: "امروز دیدم بسیاری از مردم بجای رانندگی یا موترهای شهری پیاده می‌روند. زیرا ازین طریق می‌توانند ۱۰ تا ۳۰ افغانی صرفه جویی کنند".

تاثیرات جنگ اوکراین

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین قیمت کود کیمیایی در سراسر جهان افزایش یافته است. افغانستان نیز از جمله کشور های می‌باشد که با مشکلات جدی کمبود غله جات، آب و کود کیمیایی دست و پنجه نرم می کند.

نصیر احمد، دهقان باشندۀ کابل می‌گوید: "در حال حاضر مشکلات زیاد داریم. آب کافی نیست و دهقانان با کمبود کود کیمیایی مواجه اند. درآمد دهقانان کمتر شده است. سال گذشته حاصل غله از یک جریب زمین ما ۵۶۰ کیلوگرام بود اما امسال به ۳۵۰ کیلو هم نمی‌رسد".

کارشناسان امور اقتصادی در افغانستان می‌گویند که تهاجم روسیه بر اوکراین منجر به افزایش سرسام آور قیمت آرد، مواد غذایی، محصولات زراعتی و نفت در افغانستان شده و این کشور را که از قبل دچار بحران بشری و اقتصادی شده بود، وارد یک بحران عمیقتر کرده است.

لمر خپلواک، کارشناس امور اقتصادی روی ایجاد مصونیت غذایی برای افغان ها تاکید کرد.

آقای خپلواک می گوید: "روسیه و اوکراین هر دو صادرکننده غله جات هستند و درگیری بین این دو کشور تاثیر مستقیم بر افغانستان و بحران غذایی در منطقه دارد. حکومت افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی باید یک پلان مشخص داشته باشند. باید به مردم کمک‌ کنند. امنیت غذا را باید حفظ کنند. سیستم‌های آبیاری باید بهتر گردد".

اداره غذا و زراعت ملل متحد در ماه می گزارش داد که حدود ۲۰ میلیون افغان، یعنی نیم جمعیت افغانستان اکنون از گرسنگی رنج می برند.

XS
SM
MD
LG