لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان عقب مانده ترین کشور در آسیا رده بندی شد


خروج نیروهای بین المللی از افغانستان وضعیت اشتغال در این کشور را بدتر ساخته است
خروج نیروهای بین المللی از افغانستان وضعیت اشتغال در این کشور را بدتر ساخته است

در تازه ترین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل افغانستان در میان ۱۸۸ کشور در جایگاه ۱۷۱ قرار گرفته است.

برنامه انکشافی سازمان ملل (یو ان دی پی) دوشنبه گزارش سالیانه توسعه بشری جهان را نشر نمود. در این گزارش شاخص های توسعهء انسانی (صحت، آموزش، اشتغال، عاید، آزادی سیاسی و مدنی) در ۱۸۸ کشور بررسی شده و بر اساس آن در چهار کتگوری رده بندی شده اند.

افغانستان در کتگوری کشورهای کمتر توسعه یافته در این گزارش قرار داد و در رده بندی جهانی، جایگاه ۱۷۱ را گرفته است.

افغانستان در قارهء آسیا، از ابعاد توسعه انسانی، عقب مانده ترین کشور برگزیده شده و ۱۷ کشوری که عقب مانده تر از افغانستان بررسی شده اند در قاره افریقا موقعیت دارند.

کشورهای همسایه افغانستان در کتگوری کمتر توسعه یافته پاکستان (۱۴۷)، در کتگوری توسعه یافته جمهوری اسلامی ایران (۷۰) و جمهوری خلق چین (۴۰)، و در کتکوری میان توسعه یافته تاجکستان (۶۹) است.

ناروی همچنان در صدر کشورهای فوق العاده توسعه یافته قرار دارد و در رده بندی جهانی جایگاه نخست را دارد. آسترالیا، سویس و هالند به ترتیب مقام های دوم، سوم و چهارم را از آن خود کرده اند.

کشورهای افریقایی نیجر، جمهوری افریقای مرکزی و ایریتریا در قعر فهرست توسعه انسانی جا گرفته اند.

شاخص های توسعه انسانی افغانستان در مقایسه با یک سال پیش دو ممیز اُفت داشته است. در رده بندی این گزارش در سال ۲۰۱۳ افغانستان جایگاه ۱۶۹ را داشت.

گفته می شود که با بیرون شدن ده ها هزار نظامی خارجی و شدت یافتن خشونت های مسلحانه در افغانستان، به طور عمومی، شرایط برای توسعه شهروندان این کشور دشوارتر شده است.

XS
SM
MD
LG