لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان امریکایی در نه ماه ۸۰۰۰ بم و راکت در افغانستان پرتاب کرده اند – گزارش


سازمان دیدبان حقوق بشر گزارش داده است که نظامیان امریکایی تنها از جنوری تا سپتمبر سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰۰۰ بم و میزاییل را در افغانستان پرتاب کرده اند.

در گزارش سالانۀ دیدبان حقوق بشر آمده است که در نتیجۀ پرتاب بم و میزایل‌های نظامیان امریکایی در این مدت، بیش از ۸۰۰ غیرنظامی افغان به شمول ۲۵۰ کودک کشته و زخمی شده اند.

پتریشیا گاسمن، مسوول دیدبان حقوق بشر در آسیا گفته است که با ادامۀ جنگ، همه طرف‌های درگیر در افغانستان، به شمول قوای افغان و نظامیان خارجی، آشکارا به قوانین جنگ بی‌اعتنایی نشان داده اند و باعث خسارت غیرنظامیان شده اند.

یک سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو در پاسخ به ایمیل صدای امریکا در مورد این گزارش نوشته است که بهترین روش برای کاهش تلفات غیرنظامیان، کاهش خشونت است.

سخنگوی ناتو در این پیام گفته است: "ما به کاهش خشونت در مطابقت با خواست مردم افغانستان متعهد استیم؛ همه طرف‌های درگیری متقابلاً باید چنین عمل کنند...با هر آنچه ممکن استتلاش می‌کنیم تا از تلفات غیرضروری انسانی و آسیب به زیربناهای ملکی جلوگیری کنیم که توسل به روند دقیق و سنجیده شدۀ هدفگیری شامل آن می‌شود".

مقام‌های وزارت دفاع افغانستان نیز حفظ جان و مال غیرنظامیان را اولویت نیروهای افغان شمرده و طالبان را عامل عمدۀ تلفات غیرنظامیان می‌خوانند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که طالبان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان استند؛ چون به گفتۀ وی طالبان در بین خانه‌های مردم موضع می‌گیرند و از غیرنظامیان به حیث سپر انسانی استفاده می‌کنند.

آقای امان به صدای امریکا گفت: "در مسیر رفت و آمد مردم طالبان ماین‌گذاری می‌کنند که سبب تلفاتی سنگین به غیرنظامیان می‌شود. همچنان در میان مردم در داخل شهرها حملات انتحاری و انفجاری را انجام می‌دهند."

در گزارش دیدبان حقوق بشر همچنان آمده است که طالبان حملاتی را – به خصوص قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتمبر - انجام دادند که منجر به کشته و زخمی‌شدن صدها غیرنظامی شد.

وزارت داخلۀ افغانستان نیز حدود دو هفته پیش اعلام کرد که ۲۲۱۹ غیرنظامی در نتیجۀ حملات مختلف طالبان در سال ۲۰۱۹ میلادی در این کشور کشته و ۵۱۷۲ نفر دیگر زخمی شده اند که حملات انتحاری، انفجارهای ماین و حملات چریکی گروه طالبان منجر به بیشترین تلفات شده است.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز گزارش داده است که از جنوری تا سپتمبر سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۵۳۶ غیرنظامی افغان در جنگ و خشونت کشته و ۵۶۷۶ غیرنظامی دیگر افغان زخمی شده اند.

اما یوناما در این گزارش، با تفاوت از آنچه دیدبان حقوق بشر گزارش داده، نظامیان خارجی مستقر در افغانستان را مسوول هشت درصد تلفات غیرنظامیان افغان -۴۶۸ کشته و ۲۱۴ زخمی- خوانده است.

دیدبان حقوق بشر همچنین گزارش داده است که ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده (CIA) از آن گروه‌های شبه نظامی افغان حمایت کرده است که به "اعدام‌های فراقانونی و ناپدیدکردن اجباری" مردم متهم اند.

سال گذشته نیز، دیدبان حقوق بشر در گزارش خود، شبه نظامیان افغان تحت حمایت CIA را به نقض حقوق بشر از جمله کشتارهای صحرایی و ایجاد رعب و وحشت متهم کرده و خواستار انحلال این نیروها شده بود.

این سازمان گفته بود که رفتارهایی از این دست می‌تواند "جنایت جنگی" تلقی شود.

گزارش دیدبان حقوق بشر وضعیت کلی حقوق بشر را در کشورهای مختلف ارزیابی کرده و از رهگذر مهاجرت و بیجاشدن شهروندان نیز افغانستان را در زمرۀ کشورهایی با بیشترین میزان مهاجرت و رقم بیجاشدگان داخلی قلمداد کرده است.

XS
SM
MD
LG