لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: طالبان الیاس داعی را به مرگ تهدید کرده بودند


دیدبان حقوق بشر می گوید که کشته شدن الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی به رسانه های افغانستان این پیام را می فرستد که گزارشدهی در مورد طالبان، جان خبرنگاران را به خطر می اندازد.

دیدبان حقوق بشر دیروز ۱۲ نومبر (۲۲ عقرب) در واکنش به کشته شدن این خبرنگار افغان با نشر اعلامیه یی گفت است: "داعی به همکاران خود گفته بود که طالبان در ماه اکتوبر به وی صریحاً گفته بودند که در مورد عملیات اخیر طالبان در ولایت هلمند و یا هم از دست دادن مناطق در این ولایت و یا تلفات جنگجویان طالبان گزارش ندهد."

پتریشا گاسمن، معاون بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر کشته شدن الیاس داعی را یک "قتل وحشیانه" خواند و گفت که این رویداد "تردید های جدی" را در مورد حفظ آزادی بیان در هر گونه توافق صلح با طالبان مطرح می‌کند.

الیاس داعی که از مدت ده سال به این سو خبرنگار رادیو آزادی در هلمند بود، صبح روز پنجشنبه در اثر انفجار ماین مقناطیسی در شهر لشکرگاه کشته شد.

در این رویداد سه تن دیگر به شمول برادر الیاس داعی و یک کودک زخمی شدند.

بر بنیاد اعلامیه دیدبان حقوق بشر، الیاس داعی از جمله ده ها خبرنگار افغان است که در ماه های اخیر توسط گروه طالبان تهدید شده اند.

در این اعلامیه آمده که طالبان چند هفته پیش منزل آقای داعی را تلاشی کردند و از وی در مورد تحرکات اش پرسیدند. طالبان همچنین از باشندگان محل خواسته بودند تا در مورد فعالیت های الیاس داعی به این گروه اطلاع بدهند.

دیدبان حقوق بشر از طالبان خواسته تا به "همه تهدید ها و حملات بر رسانه ها و همچنین اقدام به ارعاب، آزار و اذیت، و مجازات بدون محاکمه باشندگان که پالیسی های این گروه را انتقاد می کنند" پایان دهند.

خانم گاسمن افزود: "به نظر می رسد که طالبان با مذاکرات صلح جسور شده اند تا بدرفتاری های مرگبار را بدون ترس از پاسخگو قرار گرفتن، انجام دهند."

دیدبان حقوق بشر همچنین از کشور های حامی مذاکرات صلح در دوحه خواسته تا حملات بر خبرنگاران افغان را نکوهش کرده و بر طالبان فشار وارد کنند تا این گروه از حمله بر رسانه ها دست بکشد و آزادی بیان را در هر گونه توافق صلح حراست کنند.

الیاس داعی دومین خبرنگار افغان است که در جریان یک هفته اخیر در اثر انفجار ماین مقناطیسی تعبیه شده در موتر کشته می‌شود.

روز شنبه یما سیاوش، گرداننده پیشین تلویزیون طلوع نیز در رویداد مشابه در مکروریان چهارم شهر کابل با دو تن دیگر کشته شد.

XS
SM
MD
LG