لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگار رادیو آزادی در هلمند کشته شد


مقامات در هلمند گفته اند که الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در نتیجۀ انفجار ماین مقناطیسی کشته و برادرش زخمی شده است.

این رویداد صبح امروز در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند به وقوع پیوسته است.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند به صدای امریکا گفت که نهادهای امنیتی در مورد چگونگی رویداد تحقیقات شان را آغاز کرده اند.

او گفت: "متاسفانه صبح امروز موتر الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی هدف ماین مقناطیسی قرار گرفت و خودش شهید شد، به شمول برادرش، سه تن دیگر زخمی شده اند".

سخنگوی والی هلمند افزود که در بین زخمیان یک کودک نیز شامل است.

زین‌الله ستانکزی، رییس اتحادیه خبرنگاران در هلمند نیز به صدای امریکا گفت که آقای داعی و برادرش که وی نیز خبرنگار است، صبح امروز زمانی که به سوی پرس کلب این ولایت روان بود، هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفتند.

سمیع مهدی، رییس رادیو آزادی در افغانستان در مورد آقای داعی گفت: "او مرد نیکو بود. همیشه لبخند بر لب داشت. این خبر وحشتناک است".

الیاس داعی از ده سال به این طرف خبرنگار رادیو آزادی در هلمند بود و یک بار از سوی افراد مسلح ناشناس نیز تهدید شده بود.

ولایات جنوبی افغانستان مناطقی با تهدید بلند برای خبرنگاران است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان كشته شدن الیاس داعی را كار "دشمنان" افغانستان خوانده و آنرا محکوم کرد. او گفت که "دشمنان افغانستان برای پنهان كردن جنایات فجیع شان و خاموش كردن صدای رسای رسانه ها" دست به چنین جنایات می‌زنند.

سفارت ایالات متحده در کابل نیز کشته شدن خبرنگار رادیو آزادی را محکوم کرد. راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در صفحهٔ تویترش نوشته است: "این حمله دیگری به آزادی مطبوعات است. حملات به خبرنگاران باید فوراً متوقف شود."

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با نشر اعلامیه‌ای از عدم مصوونیت خبرنگاران به شدت نگرانی کرده است.

در اعلامیه‌ای نی آمده است: "حکومت افغانستان بارها از برنامه‌هایی برای تامین امنیت خبرنگاران خبر داده است که تا حال نتیجۀ قابل پیمایشی را به بار نیاورده است".

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان از حکومت خواسته که عاملان این رویداد را تحت پیگرد قرار دهد و نتایج آن را همگانی سازد.

در جریان یک هفتۀ اخیر، الیاس داعی دومین خبرنگار افغان است که در نتیجۀ انفجار ماین تعبیه‌شده در موترش کشته می‌شود. روز شنبه یما سیاوش، گویندۀ پیشین تلویزیون طلوع نیز در رویداد مشابه در مکروریان چهارم شهر کابل کشته شد.

XS
SM
MD
LG