لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید دیدبان حقوق بشر بر حضور زنان در مذاکرات صلح


دیدبان جهانی حقوق بشر می‌گوید که زنان باید در مذاکرات بین مقامات دولت افغانستان، رهبران سیاسی مخالف و طالبان تحت نظارت سازمان ملل، مشارکت کامل داشته باشند.

به گفتۀ این نهاد، مدافعان حقوق بشر در افغانستان نگرانی دارند که سازمان‌های زنان و قربانیان در نشست ترکیه پیرامون صلح افغانستان، به حاشیه رانده شوند.

هیدر بار، مدیر موقت حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) گفت: "به عنوان میزبان کنفرانس افغانستان، ملل متحد باید اطمینان حاصل کند که زنان در مذاکرات اصلی اشتراک می‌کنند. مقامات ملل متحد باید روشن کنند که زنان نباید در بحث‌های جانبی مصروف ساخته شوند، بلکه در تعیین آینده افغانستان باید نقشی اساسی داشته باشند."

خانم بار از مقامات ارشد ملل متحد، سرمنشی، معاون، نمایندهٔ شخصی سرمنشی و رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان خواسته است که برای حضور کامل زنان در گفتگوهای اصلی صلح تعهد بدهند.

دیدبان حقوق بشر به قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ میلادی که بر "مشارکت برابر زنان و مشارکت کامل در تمام تلاش‌ها برای حفظ و ارتقای صلح و امنیت" تاکید کرده، اشاره کرده است.

این نهاد در اعلامیه‌ای گفته است که ایالات متحده نقشی مهم در تقویت مشارکت کامل زنان در گفتگوهای استانبول دارد.

خانم بار گفت: "اگر حکومت افغانستان زنان را از گفتگوهای صلح بیرون كند، امریکا نباید ساكت بماند. چون برای دولت جو بایدن بسیار واضح است که زنان افغانستان باید در تمام گفتگوها شرکت کنند و حقوق زنان یک معامله نیست."

دیدبان حقوق بشر، اشتراک یک زن در نشست مسکو و حضور چهار زن را در ترکیب هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه، به نحوی نقض حقوق بشر خوانده است.

روز گذشته شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز گفت که برگزاری نشست ترکیه با حضور نخبگان سیاسی مرد فورمولی برای موفقیت نیست و مشارکت سطح پایین زنان در این نشست پذیرفتنی نیست.

خانم اکبر از اینکه جامعۀ مدنی و جنبش‌های زنان در چنین نشست‌ها به حاشیه رانده می‌شوند و در رویداد اصلی حضور ندارند، انتقاد کرده است.

اما حکومت افغانستان و شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور بارها تاکید کرده اند که حقوق زنان و دستاروردهای دو دهۀ گذشته در مذاکرات صلح معامله نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG