لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه و پاکستان: به تامین صلح در افغانستان دیدگاه مشترک داریم 


مقامات روسی و پاکستانی می‌گویند که به تامین صلح و ثبات در افغانستان نظر مشترک دارند و برای پایان جنگ در این کشور تلاش می‌کنند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه که در یک سفر دو روزه در پاکستان به سرمی‌برد، امروز هفتم اپریل (۱۸ حمل) در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان گفت که هر دو کشور در قبال افغانستان نظر مشترک دارند.

آقای لاوروف گفت: "ما توافق کردیم که باید به طرف‌های درگیر در افغانستان برای رسیدن به یک توافق جهت پایان دادن به جنگ داخلی بر اساس یک گفتمان سیاسی همه‌شمول، تسهیلات بیشتر را فراهم کنیم."

این در حالی است که روسیه ماه گذشته کنفرانسی را پیرامون صلح افغانستان میزبانی کرد که در آن نمایندگان سایر کشورها، به شمول پاکستان اشتراک داشتند.

وزیر خارجهٔ پاکستان امروز گفت که با همتای روسی‌اش در خصوص افغانستان موضوعاتی مختلفی را به بحث گرفته است.

او افزود: "ما هر دو به احیای صلح و ثبات (در افغانستان) علاقمندیم و در این خصوص همکاری بسیار خوبی در حال شکل گرفتن است."

این اظهارات وزیر خارجهٔ پاکستان در حالی بیان می‌شود که حکومت افغانستان همواره این کشور را به تمویل و پناه دادن به دهشت افگنانی متهم می‌کند که در افغانستان حملات تروریستی انجام می‌دهند؛ اتهامی که پاکستان آنرا رد می‌کند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مصاحبهٔ اخیراش با شبکه خبری سی ان ان گفت که کشورش با پاکستان مشکل دارد.

رییس جمهور غنی افزود: "ما با پاکستان یک مشکل دایمی داریم. زیرا آنجا (برای طالبان) پناهگاه ها داده می‌شود."

او همچنان از گروه طالبان خواسته است تا مناسبات شان را با پاکستان قطع کنند و "اگر افغان استند و می‌خواهند در چهارچوب افغانستان زندگی کنند، تابعیت دوگانه داشته نمی‌توانند".

بحث‌های کشورهای منطقه پیرامون افغانستان در حالی جریان دارد که قرار است به زودی کنفرانس روند صلح این کشور در ترکیه برگزار شود؛ کنفرانس که گفته می‌شود برای افغانستان سرنوشت ساز خواهد بود.

XS
SM
MD
LG