لینک های دسترسی

Breaking News

هراس امدادرسانان: گرسنگی ممکن بیشتر از جنگ در افغانستان تلفات بگیرد


جنگ، خشکسالی، قطع و کاهش کمک های بین المللی و همه گیری بیماری کووید-۱۹ از جمله عوامل عمدهٔ گرسنگی در افغانستان عنوان شده است
جنگ، خشکسالی، قطع و کاهش کمک های بین المللی و همه گیری بیماری کووید-۱۹ از جمله عوامل عمدهٔ گرسنگی در افغانستان عنوان شده است

شش ماه پس از مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان، شماری از کارمندان کمک‌های بشر دوستانه با اظهار نگرانی گفته اند که بحران گرسنگی ممکن بیشتر از ۲۰ سال جنگ، سبب مرگ افغان‌ها شود.

رامز الاكبروف، هماهنگ‌کنندهٔ کمک‌های بشری ملل متحد مستقر در کابل، به صدای امریکا گفت: "مردم هنوز هم اعضای بدن‌شان را می فروشند. مردم کودکان‌شان را می‌فروشند. آن‌ها ناامید اند. آن‌ها گرسنه اند و شرایط بسیار بسیار وخیم است."

بر اساس گزارش‌های متعدد، دو‌سوم جمعیت افغانستان - ۲۳ میلیون نفر - در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، یعنی ۳۰ درصد بیشتر از یکسال قبل و نیازمندی آن‌ها، عاجل است.

برنامهٔ غذایی جهان (WFP) گفته است که نه میلیون جمعیت افغانستان فقط در یک قدمی قحطی قرار دارد.

انتیا وب،‌ معاون منطقه‌ای سازمان غذایی جهان، به صدای امریکا گفت که وضعیت پیش آمده در افغانستان، زندگی هر فرد را در این کشور به سرعت فوق‌العاده متاثر کرده است.

پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان، میلیارد‌ها دالر کمک‌های بین المللی برای بودجهٔ این کشور متوقف شد. علاوه بر آن، مردم از سال‌ها به این سو از تاثیرات منفی جنگ، خشکسالی و همچنین همه گیری کووید۱۹ رنج می‌برند.

خانم وب گفت: "بنا بر این،‌ در واقع این فاجعه‌ای بر فاجعه و بالای فاجعه است."

او افزود که گرسنگی حاد محدود به ساحات دور افتادهٔ افغانستان نیست. به گفتهٔ‌ این مقام سازمان غذایی جهان،‌ گرسنگی مردم تحصیل کرده و شهر‌ها را نیز متاثر کرده است.

رسیدگی به مردم آسیب‌پذیر

پس از آنکه طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند، سازمان‌های کمک رسان نگران بودند که ممکن اجازهٔ کار در این کشور را نیابند. اما طالبان درک کردند که آنان به کمک‌های جامعهٔ بین‌المللی نیاز دارند و به طور گسترده کمک‌های بشردوستانه را بدون ایجاد موانع اجازه دادند.

شماری از کارمندان سازمان‌های کمک‌های بشردوستانه گفته اند که به دلیل پایان منازعهٔ فعال، دسترسی به برخی از ساحات این کشور مهیا شده است.

یان اگلاند، منشی عمومی شورای مهاجران ناروی،‌ گفت: "ما حال به ساحاتی دسترسی داریم که در گذشته به دلیل گلوله‌باری دومدار،‌ محدویت‌ها و جنگ دسترسی نداشتیم."

اگلاند به صدای امریکا گفت که دسترسی به مراکز‌ شهر‌ها مانند کابل، سهل بوده است، اما کارمندان وی در مناطق "محافظه‌‌کار" که فرماندهان محلی طالبان در آن محدویت وضع کرده اند، با مشکل مواجه اند.

رامز الاكبروف نیز تایید کرده است که وضعیت در همه ولایات افغانستان "دلخواه" نیست، اما وضعیت کمک‌رسانی در برخی ولایت‌ها بهتر شده است.

ملل متحد گفته است که کمک‌های بشردوستانهٔ خود را در شش ماه گذشته در افغانستان افزایش داده است. این سازمان، در سال ۲۰۲۱ میلادی، به ۱۹.۶ میلیون نفر کمک فراهم کرد و از اگست سال گذشته تا حال، به هشت میلیون نفر کمک غذایی و صحی فراهم کرده است.

بر اساس گزارش ملل متحد و سازمان‌های غیرحکومتی، فراهم‌آوری کمک‌ها به ۳۴ ولایت افغانستان کار بسیار دشوار است و این کمک‌ها از طریق هوا و زمین از کشور‌های مختلف از جمله ایران، پاکستان، تاجیکستان، قطر و اوزبیکستان به این کشور انتقال داده می‌شود.

سازمان غذایی جهان ماهانه ۱۰۰ هزار تن مواد خوراکی را به افغانستان انتقال می‌دهد. این سازمان در ماه جنوری سال روان میلادی روزانه ۳۰۰ لاری مواد خوراکی را انتقال می‌داد و این رقم ممکن به ۵۰۰ لاری در روز افزایش یابد.

سازمان غذایی جهان گفته است که در ماه جنوری ۲۰۲۲ به ۸.۵ میلیون نفر در افغانستان کمک فراهم کرد و امیدار است این رقم در ماه فبروری تقریباً دو برابر افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG