لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران خانواده در بامیان نیازمند کمک‌های فوری اند-مقام‌ها


مقام‌های محلی ولایت بامیان می‌گویند که بیش از هشت هزار خانواده در این ولایت نیاز به کمک‌های فوری به شمول مواد غذایی و مواد سوخت دارند.

به گفتۀ این مقام‌ها، نهادهای کمک‌کننده دولتی و غیر دولتی تنها توان کمک رسانی به حدود دوهزار فامیل را در این ولایت دارند.

محمد طاهر زهیر، والی بامیان روز سه شنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) در یک نشست خبری وضعیت زندگی باشندگان مستمند این ولایت را نگران کننده خواند و از نهادهای ملی وبین‌المللی در افغانستان خواست تا برای مساعدت با خانواده‌های فقیر در این ولایت بشتابند.

والی بامیان افزود:" بیشتر از هشت هزار فامیل مستحق کمک‌های عاجل و فوری استند که مستحق ترین، فقیر ترین و بی‌بضاعت ترین فامیل‌ها اند".

مسوولان محلی بامیان می‌گویند که اگر اقدامی برای کمک به این خانواده‌ها نشود، ممکن در جریان فصل زمستان "فاجعۀ انسانی" در این ولایت رخ دهد.

ریاست مبارزه با حوادث بامیان می‌گوید که این اداره به همکاری نهادهای خیریه، تنها برای دو هزار فامیل کمک‌های فوری توزیع کرده است.

اما موسسات خیریۀ فعال در بامیان معیارهای را وضع کرده اند که تنها برای بی‌جا شدگان داخلی و بی‌جا شدگان جنگی کمک می‌کنند که شمار این نوع خانواده‌ها در بامیان اندک است.

اقبال جوادی، رییس ادارۀ مبارزه با حوادث بامیان گفت:" متاسفانه دفتر هماهنگی امور بشری ملل متحد (اوچا) سروی نیازمندان را در بامیان غیر واقع بینانه با نهادها شریک کرده و سروی که ما انجام دادیم شمار نیازمندان بسیار بالا است".

والی بامیان گفت که سردی هوا و بیکاری سبب افزایش میزان فقر در این ولایت شده است. به گفتۀ مسوولان محلی بامیان ۶۱.۳ درصد باشندگان بامیان زیر خط فقر قرار دارند.

سیدعلی هاشمی، رییس شورای ولایتی بامیان گفت که نهادهای خیریه ملی و بین‌المللی "تنها در ولایات ناامن فعالیت دارند، در حالی ‌که فقر و ناداری از باشندگان ولایات مرکزی افغانستان قربانی می‌گیرد."

این در حالی است که به دلیل "فقر و ناداری" سه مورد فروش کودکان توسط خانواد‌ها برای تامین مخارج شان در نهادهای محلی این ولایت به ثبت رسیده است.

همچنان در یک گزارش سازمان ملل متحد، تخمین زده شده که در سال ٢٠٢٠ میلادی، ٩.۴ میلیون نفر در سراسر افغانستان، نیازمند کمک‌های بشری خواهند بود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG