لینک های دسترسی

Breaking News

صدها معترض خواهان کناره‌گیری رییس جمهور تونس شدند


معترضان تونسی اقدام قیس سعید را ''تصاحب قدرت'' و کودتا خوانده اند و خواهان کناره گیری وی از قدرت شدند
معترضان تونسی اقدام قیس سعید را ''تصاحب قدرت'' و کودتا خوانده اند و خواهان کناره گیری وی از قدرت شدند

صد‌ها مظاهره کننده روز یکشنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) در پایتخت تونس بر ضد "تصاحب قدرت" توسط قیس سعید، رییس جمهور آن کشور، جمع شدند و خواهان کناره گیری وی از قدرت شدند.

این مظاهره یک روز پس از آن راه اندازی شد که بیش از ۱۰۰ تن از اعضای حزب معتدل اسلامگرای "النهضه" تونس در اعتراض به تصاميمی که رهبری این حزب در پی بحران سیاسی آن کشور اتخاذ کرده است، عضویت این حزب را ترک کردند.

رییس جمهور سعید در هفتهٔ جاری، بخش اعظم قانون اساسی ۲۰۱۴ آن کشور را کنار گذاشت و برای خود قدرت داد تا کشور را از طریق فرمان‌های اجرایی اداره کند.

این اقدام رییس جمهور سعید دو ماه پس از آن صورت گرفت که وی صدراعظم آن کشور را برکنار کرد؛‌ پارلمان تونس را به حالت تعلیق درآورد و خود، قدرت اجراییه را به دست گرفت.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که معترضان روز یکشنبه شعار دادند که "مردم خواهان سقوط کودتا" استند.

به گزارش رویترز،‌ مظاهره کنندگان همچنین شعار دادند که رییس جمهور سعید "یک دیکتاتور است؛‌ به انقلاب و دموکراسی خیانت کرده...همه قدرت را به دست گرفته است... [عمل وی] کودتا است و ما کودتا را به کوچه‌ها پایین می‌اوریم."

این مظاهره‌کنندگان در جادهٔ حبیب بورقیبا، جمع شدند،‌ محلی اصلی مظاهراتی که به تاریخ ۱۴ جنوری ۲۰۱۱ میلادی شکل گرفت و زین العابدین بن علی، رییس جمهور پیشین آن کشور را،‌ مجبور به کناره‌گیری از قدرت کرد.

بحران کنونی در تونس دست آورد‌های دموکراتیک را که پس از انقلاب موسوم به "بهار عرب" ۲۰۱۱ میلادی به این‌سو در آن کشور به دست آمده، با خطر مواجه کرده است. این بحران موجب شده تا مردم با مشکل مالی مواجه شوند و سرمایه‌گذاران را نیز در آن کشور نگران کرده است.

اما آقای سعید گفته است که عملکرد وی برای "رسیدگی به بحران فلج سیاسی،‌ رکود اقتصادی و پاسخ ضعیف در برابر همه‌گیری کروناویروس در آن کشور ضروری است."

رییس جمهور تونس همچنین تعهد کرده است که از "حق" حمایت خواهد کرد و دیکتاتور نخواهد شد.

قبل بر این، اتحادیهٔ کارگران تونس که از نفوذ قابل ملاحظه برخوردار است، روز جمعه ۲۴ سپتمبر گفت که آقای سعید تقریباً همۀ قدرت را به خود اختصاص داده و هشدار داد که چنین اقدام تهدید به دموکراسی است و موجب گسترش مخالفت‌ها در آن کشور خواهد شد.

النهضه،‌ حزب معتدل اسلامگرا که بزرگترین حزب سیاسی در تونس است، اقدام آقای سعید را "کودتای آشکارا علیه مشروعیت دموکراسی" در آن کشور عنوان کرد و از مردم تونس خواست تا متحد شوند و از طریق "مبارزهٔ صلح‌آمیز خستگی ناپذیر از دموکراسی دفاع کنند."

چندین حزب سیاسی دیگر نیز اقدام رییس جمهور سعید را کودتا علیه دموکراسی خوانده اند.

XS
SM
MD
LG