لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم تونس برکنار و پارلمان این کشور برای یک ماه مسدود شد


یک روز پس از آنکه قیس سعید، رییس جمهور تونس، صدر اعظم آن کشور را برکنار و پارلمان را منحل کرد، پایتخت تونس روز دوشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) دستخوش آشوب و ناآرامی بود.

آقای سعید به دنبال برکناری صدر اعظم هشام المشیشی دستور داد که پارلمان تونس برای ۳۰ روز مسدود شود، اقدامی که النهضه، بزرگترین حزب سیاسی در تونس آن را "کودتا" خوانده است.

پیش از این اقدام رییس جمهور سعید، تونس شاهد تظاهرات خشمگینانۀ خیابانی بر ضد حکومت بود و معترضان نارضایتی شان را به خاطر کارکرد حکومت در زمینۀ رسیدگی به همه‌گیری کروناویروس ابراز می‌کردند.

در حالیکه طرفداران رییس جمهور و هواداران حزب مخالف النهضه روز دوشنبه در جاده‌های شهر تونس با هم درگیر شده بودند، سربازان اردوی آن کشور در اطراف مقر پارلمان مستقر شدند.

حرکت النهضه تونس در فیسبوک رسمی خود نگاشته است که اقدام رییس جمهور سعید "کودتا بر ضد انقلاب و قانون اساسی" است. النهضه هشدار داده است که اعضای این حزب "از انقلاب دفاع" خواهند کرد. بر اساس قانون اساسی تونس، نظام در آن کشور دموکراسی پارلمانی بوده و بر اساس این قانون صلاحیت رییس جمهور تنها به "امنیت و دپلوماسی" محدود شده است.

با اینحال، رییس جمهور سعید گفته است که برای "نجات تونس، دولت و مردم کشور تصامیم ضروری" را اتخاذ کرده است. او گفته است که تونس "نازک‌ترین برهۀ تاریخ" خود را پشت سر می‌گذراند.

واکنش‌های جهانی

ایالات متحدۀ امریکا از حکومت تونس خواسته است تا "اصول دموکراتیک" را رعایت کند.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: "در خصوص انکشافات در تونس نگران استیم...به سطح بلند در تماس استیم. خواستار آرامش استیم و تلاش‌های مردم تونس برای پیشرفت در مسیر اصول دموکراتیک را حمایت می‌کنیم."

اتحادیه اروپا از همه بخش‌ها در تونس خواسته است تا به قانون اساسی، نهادها و تنفیذ قانون احترام بگذارند. سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: "از آنان می‌خواهیم تا آرامش را حفظ کرده و برای حفظ ثبات کشور، از توسل به هرگونه خشونت پرهیز کنند."

وزارت خارجۀ ترکیه از وضعیت پیش آمده در تونس ابراز "نگرانی عمیق" کرده و خواستار اعادۀ "مشروعیت دموکراتیک" در آن کشور شده است.

ابراهیم کلین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در یک پیام تویتر نگاشته است: "ما تعلیق روند دموکراتیک و نادیده گرفتن ارادۀ دموکراتیک مردم را در کشور دوست و برادر تونس، رد می‌کنیم. اقداماتی را که فاقد مشروعیت قانونی و حمایت عامه است، محکوم می‌کنیم. باورمندیم که دموکراسی تونس از این روند نیرومندتر قد بلند می‌کند."

وزارت خارجۀ آلمان نیز ضمن ابراز "نگرانی شدید" از وضعیت تونس گفته است که برلین امیدوار است تا "هرچه عاجل‌تر نظم مبتنی بر قانون اساسی" در تونس برقرار شود.

ماریا ادیباهر، سخنگوی وزارت خارجۀ آلمان به اشاره به تظاهرات یک دهه پیش در تونس که سبب سرنگونی حکومت زین‌العابدین بن علی شد، گفت: "دموکراسی از سال ۲۰۱۱ در تونس ریشه دوانده است."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز گفته است که مسکو وضعیت تونس را زیر نظر دارد. آقای پسکوف به خبرنگاران گفت: "امیدواریم که هیچ چیزی ثبات و امنیت مردم آن کشور را تهدید نخواهد کرد."

ده سال پس از آغاز بهار عرب که خاستگاه آن تونس پنداشته می‌شود و پس از سرنگون شدن دیکتاتوری زین‌العابدین بن علی در تونس، این کشور نه حکومت را تجربه کرده است که شماری از این حکومت‌ها فقط چند ماه بر سر اقتدار بوده اند.

اما با گسترش کروناویروس در این کشور کوچک با جمعیت ۱۲ میلیون نفر که منجر به مرگ بیش از ۱۸ هزار نفر شد، بار دیگر موج نارضایتی مردم بر ضد حکومت بالا گرفت و این وضعیت سبب شد که صدر اعظم المشیشی، هفتۀ گذشته وزیر صحت تونس را برکنار کند.

XS
SM
MD
LG