لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از صد عضو حزب اسلامگرای تونس استعفا دادند


راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضة تونس
راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضة تونس

بیش از ۱۰۰ تن از اعضای حزب اسلامگرای "النهضة" تونس به روز شنبه ۲۵ سپتمبر ( سوم ميزان) در اعتراض به تصاميمی که رهبری این حزب در قبال بحران سیاسی تونس اتخاذ کرده است، عضویت این حزب را ترک کردند.

این انشعاب در صفوف حزب النهضة در حالی رخ می‌دهد که تونس در یک بحران عميق سیاسی قرار دارد. در ماه جولای قیس سعید، رییس جمهور با اعلان حالت اضطراری تصمیم گرفت که صدر اعظم را برکنار و پارلمان را به حالت تعليق درآورد و قدرت اجرایی را به دست گیرد. منتقدين او این حرکت وی را "کودتا" عنوان کرده اند.

۱۱۳ عضو حزب النهضة که در جمع شان وکلای پارلمان و وزرای پیشین نیز شامل اند با نشر اعلامیه‌ای گفتند که از عضویت در حزب استعفا داده اند.

سمیر دیلو، وکیل پارلمان از حزب النهضة که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ وزیر نیز بود به خبرگزاری اسوشيتدپرس گفت که این تصمیم آنان قاطع و غیرقابل تغیير است.

آقای دیلو گفت که او به این دلیل از عضویت خود در این حزب استعفا کرده است که اصلاح حزب از درون حزب امکان ندارد، به خاطریکه تصامیم توسط رهبر حزب آقای راشد الغنوشی و اطرفیان وی گرفته می‌شود . او همچنان تذکر داد که النهضة بزرگترین حزب موجود در پارلمان نتوانست آقای سعید را به چالش بکشد.

در اوایل هفته گذشته آقای سعید با صدور فرمان‌های اجرایی صلاحیت‌هایی را که دو ماه قبل به خود اختصاص داده بود، مستحکم‌تر کرد.

در فرمان‌های صادر شده به روز چهارشنبه تداوم تعليق صلاحیت‌های پارلمان، تعلیق مصوونیت جزایی وکلا و منجمد کردن معاشات قانون‌گذاران شامل می‌باشد.

آنان همچنین گفتند که آقای سعید می‌خواهد کشور را فقط با صادر کردن فرمان‌های اجرایی اداره کند و بخش‌هایی از قانون اساسی را نادیده بگیرد. قوانین توسط پارلمان که صلاحیت آن سلب شده تصویب نخواهد شد و او را به به داشتن قدرت نامحدود نزدیک می‌سازد.

آقای سعید می‌گوید تصمیمی که در ماه جولای گرفته است به خاطر نجات کشور از مشکلات اقتصادی و مدیریت بحران کرناویروس توسط حکومت تونس، ضروری بود.

XS
SM
MD
LG