لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: اگر طالبان مذاکره نکنند، آرامش قبر را انتخاب کرده اند 


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان یک مقاله‌ای را در مورد طرح صلح، مذاکره و جنگ با گروه طالبان نوشته که به تازگی در نشریهٔ Foreign Affairs نشر شده است.

رییس جمهور افغانستان گفته است که او و حکومت‌اش خواستار صلح از طریق مذاکرات اند، اما اگر طالبان راه جنگ را انتخاب کنند، نیروهای دفاعی و امنیتی افغان با آنان خواهند جنگید و "اگر طالبان باز هم مذاکره را رد کنند، آنان آرامش قبر را انتخاب کرده خواهند بود."

رییس جمهور افغانستان نگاشته است که خروج‌ نیروهای بین المللی به مردم افغانستان فرصت داشتن حاکمیت واقعی را فراهم می‌کند و به زودی تمامی تصامیم در خصوص رسیدگی نظامی با طالبان و سایر گروه‌های دهشت افگن توسط حکومت افغانستان اتخاذ خواهد شد.

او افزوده است که بیش از این دلیل طالبان برای جنگ و جهاد علیه قدرت خارجی قابل تطبیق نخواهد بود.

آقای غنی پیشنهاد کرده است که اگر طالبان می‌خواهند با چنین سرنوشت دچار نشوند، باید پاسخ بدهند که آیا انتخابات را می‌پذیرند، به حقوق مردم افغانستان،‌ به شمول زنان، دختران و اقلیت‌ها تعهد می‌کنند؟

رییس جمهور افغانستان گفته است که طالبان با رد اشتراک در کنفرانس استانبول به این سوالات پاسخ منفی ارایه کرده اند و چنین معلوم می‌شود که آنان بیشتر به قدرت علاقمند اند تا صلح.

اشرف غنی نگاشته است که در مذاکرات طالبان با سوالات دشواری مواجه خواهند بود، مانند این که چگونه روابط شان را با پاکستان خاتمه می‌بخشند؛ کشوری که به آنان حمایت لوژستیکی و مالی فراهم می‌کند و در بخش جلب و جذب آنان را یاری می‌رساند.

اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده است.

آقای غنی نوشته است که محاسبهٔ نادرست پاکستان نیز سبب تهدید به صلح شده است، اما از صحبت‌های مقامات پاکستانی علامات مثبتی نشات کرده است که آنان راه صلح و رفاه را انتخاب خواهند کرد.

با آنهم اگر پاکستان حمایت از طالبان را انتخاب کند، پس اسلام‌‌آباد دشمنی با ملت افغان را برگزیده است و این کشور به یک خاک منفور بین المللی مبدل خواهد شد و پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، هیچ قدرت نفوذ نخواهد داشت.

اما مقامات پاکستانی گفته اند که از روند صلح افغانستان حمایت می‌کنند،‌ زیرا یک افغانستان با ثبات به نفع پاکستان است.

ریس جمهور افغانستان همچنان گفته است که در مذاکرات باید روابط جاری این گروه با شبکهٔ دهشت افگن القاعده نیز به بحث گرفته شود.

رییس جمهور غنی گفته که طالبان محاسبهٔ غلطی دارند که گویا آنان ناتو و ایالات متحده را در جنگ شکست داده اند و این آنان را جسور ساخته زیرا رهبران سیاسی شان هیچ زمانی بخش نظامی شان را به پذیرفتن صلح ترغیب نکرده اند.

پیش از این هیات‌ مذاکره‌کنندهٔ طالبان گفته بودند که آقای غنی یگانه مانع صلح است و باید از سمت‌اش استعفا کند و قدرت را به یک حکومت موقت تحویل دهد.

XS
SM
MD
LG