لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی عمیق فدراسیون بین‌المللی ژورنالستان از وضعیت رسانه‌ها در افغانستان


فدراسیون بین‌المللی ژورنالستان در مورد محدودیت‌های تازۀ طالبان بر رسانه‌ها به شمول توقف نشرات رسانه‌های بین‌المللی برای افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرده است.

این نهاد مدافع رسانه‌ها روز پنجشنبه ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) در اعلامیه‌ای ضمن اشاره به توقف نشرات تلویزیونی صدای امریکا، بی‌بی‌سی و دویچه‌وله از سوی طالبان گفته است: "آزادی مطبوعات در آن کشور [افغانستان] به سطح پایان هشداردهندۀ دیگر رسیده است."

فدراسیون بین‌المللی ژورنالستان همچنین با اشاره به بازداشت خبرنگاران محلی افغان از سوی طالبان "رهایی فوری تمام کارمندان رسانه‌ای بازداشت شده" را تقاضا کرده و گفته است: "طالبان باید فوراً ارعاب رسانه‌ها را در افغانستان متوقف کنند."

نشرات تلویزیونی صدای امریکا که به نام "تلویزیون آشنا" از طریق شبکه‌های تلویزیونی طلوع، طلوع نیوز و لمر و پیش از آن برای کم و بیش یک دهه از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر می‌شد، زیر فشار طالبان، از تاریخ ۲۷ مارچ (هفتم حمل) به اینسو متوقف شده است.

در اقدام تازۀ طالبان برنامۀ "اتصال" بخش افغانستان صدای امریکا که از طریق تلویزیون شمشاد در افغانستان نشر می‌شد، نیز از نشر باز مانده است.

در پی توقف نشرات صدای امریکا برای افغانستان از سوی طالبان، یولاندا لوپز، سرپرست صدای امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفت: "از طالبان می‌خواهیم تا در مورد این تصمیم آزاردهنده و اسفبار تجدید نظر کنند."

خانم لوپز گفت: "بازار رسانه‌ای افغانستان اکنون یکی از سرکوب‌شده‌ترین بازار رسانه‌ای جهان است...با وجود تلاش‌ طالبان برای پایان بخشیدن آزادی مطبوعات، صدای امریکا با ارایۀ خبر‌ها و معلومات موثق و معتبر در کنار شنوندگان و بینندگان خویش می‌ایستد."

یک روز پس از این اقدام طالبان، صدای امریکا نشرات اختصاصی ۲۴ ساعتۀ ماهواره‌ای خود را برای افغانستان، که به گونۀ قسمی حدود شش ماه پیش راه اندازی شده بود، رسما‌ً معرفی کرد.

اکنون نشرات صدای امریکا به هر دو زبان، دری و پشتو، از طریق ماهوارۀ یاه‌ست به گونۀ ۲۴ ساعته نشرشده و نیز این نشرات ماهواره‌ای در وبسایت و کانال‌های یوتیوب دری و پشتوی صدای امریکا قابل دسترس است.

افزون بر نشرات تلویزیونی و برنامه‌های رادیویی صدای امریکا که در نشرات ماهواره‌ای این رسانه برای افغانستان گنجانیده شده است، بخش افغانستان صدای امریکا در نظر دارد تا با تهیه و راه‌ اندازی برنامه‌های بیشتر و جدید خبری، آموزشی، معلوماتی و تفریحی، بینندگان خود را از تازه‌ترین‌ها در جهان آگاه سازد.

بررسی‌های اتحادیه ملی ژورنالستان افغانستان نشان داده است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست سال گذشته، تا کنون در ۳۳ ولایت افغانستان ۳۱۸ رسانه مسدود شده است. این نهاد مدافع رسانه‌های افغانستان از "وضع محدودیت و خشونت"طالبان با رسانه‌ها و خبرنگاران و نیز اعمال "سانسور" بر رسانه‌های محلی ابراز نگرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG