لینک های دسترسی

Breaking News

تصاویر افغان‌های آسیب‌پذیر از وبسایت پنتاگون برداشته شد


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که تصمیم برداشتن تصاویر افغان‌های همکار با ایالات متحده به خاطر احتیاط بوده است.
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که تصمیم برداشتن تصاویر افغان‌های همکار با ایالات متحده به خاطر احتیاط بوده است.

وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا گفته است که ده‌ها هزار تصویر و ویدیویی را از وبسایت این وزارت موقتاً برداشته است که در آن افغان‌هایی دیده می‌شوند که در جریان حضور امریکا در افغانستان با نظامیان امریکایی کار کرده و آسیب‌پذیر پنداشته می‌شوند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که از ماه اگست به اینسو و در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان، تمام تصاویری را از وبسایت پنتاگون برداشته اند که در آن چهره یا دیگر مشخصات افغان‌های آسیب‌پذیر نمایان است. او گفت که هر زمانی که مصوون پنداشته شود، این تصاویر دوباره در وبسایت قابل دسترس خواهد شد.

به گفتۀ آقای کربی ۱۲۴ هزار عکس و ۱۷ هزار ویدیو از آرشیف بخش تکثیر معلومات مصور وبسایت وزارت دفاع امریکا برداشته شده است.

سخنگوی پنتاگون گفت که برداشتن این محتویات کار عظیمی بود و تقریباً دو ماه را در برگرفت و به گفتۀ وی هنوز هم تکمیل نشده است. او گفت: "ما این کار را به خاطر احتیاط و احترام به مکلفیتی که در قبال این افراد و خانواده‌های شان داشتیم، انجام دادیم و در زمان درست که مناسب باشد، ما قطعاً این تصاویر را بازپخش خواهیم کرد."

آقای کربی گفت که این تصمیم به دلیل نگرانی‌های حکومت امریکا اتخاذ شد که مبادا طالبان که در ۱۵ اگست کابل را تصرف کردند، در پی انتقامجویی از افغان‌هایی بر آیند که در ۲۰ سال گذشته با ایالات متحده همکاری کرده اند.

گروه طالبان در ماه جولای سال روان و حدود پنج هفته پیش از تصرف کابل با نشر اعلامیه‌ای خطاب به آن عده افغان‌هایی که در دو دهۀ گذشته با نیروهای خارجی مستقر در افغانستان کار کرده اند، گفت که از افغانستان فرار نکرده و به زندگی عادی شان برگردند.

در این اعلامیه آمده بود که این افراد "با ابراز پشیمانی بر گذشتۀ شان، در آینده چنین راهی را اختیار نکنند" و نیز تاکید شده بود که طالبان "با آنها کار ندارد" و "تهدیدی" از جانب این گروه متوجه آنان نخواهد بود.

چندی پیش، ملا یعقوب سرپرست وزارت دفاع طالبان نیز در یک پیام صوتی گفت که فرمان عفو رهبر طالبان عمومی است و به گفتۀ وی "هیچ کسی حق ندارد که این تعهد را زیر پا کرده و بر خلاف این فرمان انتقام شخصی خود را بگیرد."

با اینحال، نهادهای مدافع حقوق بشر گزارش داده اند که در برخی ساحات افغانستان، طالبان کارمندان حکومت پیشین افغانستان به ویژه نظامیان را بازداشت و آزار و اذیت کرده و حتا کشته اند.

XS
SM
MD
LG