لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای دختر سفیر افغانستان با مستندات پولیس پاکستان تناقض دارد – عمران خان


عمران خان، صدر اعظم پاکستان می‌گوید که اظهارات سلسله علی خیل، دختر سفیر افغانستان مبنی بر اینکه در شهر اسلام آباد اختطاف و شکنجه شده بود، با یافته‌های پولیس پاکستان در تناقض قرار دارد.

صدر اعظم پاکستان روز پنجشنبه ۲۹ جولای (هفتم اسد) در صحبت با شماری از خبرنگاران رسانه‌ های افغانستان گفت که پاکستان تمام مستندات را از ویدیو های کمره‌ های امنیتی گرفته و یافته‌ های بازجویی از سه تکسی رانی که خانم علی‌خیل را در مسیر حرکت وی انتقال داده بودند، با مقام‌ های افغان شریک می‌ کند.

هم زمان با این، وزارت خارجۀ افغانستان امروز با نشر خبرنامه‌ای گفته است که "گزارش‌های طبی و سایر مدارک به‌دست آمده پیرامون واقعۀ اختطاف دختر سفیر افغانستان" ثابت کرده است که وی پس از ربوده شدن، مورد "شکنجه و خشونت جسمی و روحی" قرار گرفته است.

وزارت خارجۀ افغانستان ضمن تاکید بر اینکه هیچ دلیلی نمی‌تواند وقوع این "جنایت" را توجیه کند، خواستار تسریع روند پیگیری حادثۀ اختطاف، دستگیری فوری و مجازات عاملان این جنایت شده است.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان آمده است: "روند تحقیقات تا اکنون تکمیل نگردیده است، بنابراین هرگونه پیش‌داوری توسط مقامات پاکستانی در این زمینه، سبب جریحه‌دارشدن بیشتر احساسات مردم گردیده و نگرانی‌های را در مورد شفافیت و اعتبار تحقیقات بیشتر می‌سازد."

قرار است هفتۀ آینده یک هیات حکومت افغانستان برای انجام تحقیقات مشترک و شریک ساختن یافته‌ها در پیوند با اختطاف سلسله علی‌خیل به پاکستان سفر کند.

صدر اعظم پاکستان همچنان در پاسخ به پرسشی در مورد نقش پاکستان در حل معضل افغانستان گفت که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و به گفتۀ وی تنها "حکومت همه‌شمول برآمده از تفاهم سیاسی" متضمن تامین صلح و ثبات در افغانستان بوده می‌تواند.

او با اشاره به تعیین مهلت نهایی خروج کامل قوای خارجی از افغانستان و پیشروی طالبان در آن کشور گفت که طالبان به این باور اند که در جنگ علیه امریکا پیروز شده اند و اکنون بسیار دشوار است که آنان را مجبور به تن دادن به یک راه حل سیاسی کرد.

صدر اعظم پاکستان گفت که تفاهم سیاسی با طالبان باید در زمانی می‌شد که ۱۵۰ هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور داشت و به باور وی در حالیکه تاریخ خروج قوا از افغانستان اعلام شده و چند هزار بیشتر سرباز خارجی در افغانستان باقی نمانده است، چگونه می توان از طالبان توقع سازش داشت.

روابط همواره پرتنش میان افغانستان و پاکستان، در ماه‌های اخیر به گونۀ بی‌پیشنه پرتنش شده است و مقام‌های دو کشور در چند هفتۀ اخیر لفاظی‌های تندی علیه هم دیگر داشته اند.

در تازه ترین مورد، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان گفته است که پاکستان با "رهنمایی استراتیژیک، هماهنگی و هم‌خط سازی قطعات سرخ توسط ستردرستیز پاکستان" به طالبان طرح تهاجم را فراهم کرده و نیز "به گونۀ بدون وقفه" به جنگجویان آن گروه مهمات فراهم می‌کند.

آقای صالح در فیسبوک نگاشته است که ترکیب "قوای دشمن" متشکل از "پاکستان-طالبان-گروه‌های افراطی و شبکه‌های عقده مند تروریستی" مانند "بقایای القاعده" است.

XS
SM
MD
LG